Lehti 49-50: Liitto toi­mii 49-50/2001 vsk 56 s. 5178 - 5179

Lääkäriliiton lausunto: Huumeidenkäytön ongelmien hoitamiseksi tarvitaan erityistoimia

Lääkäriliitto on pyynnöstä antanut sosiaali- ja terveysministeriölle lausunnon huumausaineiden ongelmakäyttäjien hoitoa ja opioidiriippuvaisten hoitoa kehittäneiden työryhmien muistioista.

- Huumausaineiden käyttö on Suomessa kasvanut sellaisella vauhdilla ja sellaisiin mittasuhteisiin, että erityistoimiin käytön ongelmien ja seurausten hoitamiseksi on viipymättä ryhdyttävä, toteaa Lääkäriliitto.

Ongelmakäyttäjien ja opioidiriippuvaisten hoidon kehittämistä pohtineiden työryhmien esitykset ovat Lääkäriliiton mielestä monilta osiltaan kannatettavia, mutta kaipaavat eräissä yksityiskohdissaan vielä tarkistuksia.

Huumausaineiden ongelmakäyttäjien hoitoa kehittänyt työryhmä edellytti tuloksellisen palvelukokonaisuuden luomiseksi toimintojen pitemmälle menevää koordinointia. Kuntien olisi luotava huumausaineiden ongelmakäyttöä koskeva hoitostrategia alueellaan ja liitettävä se osaksi kunnan laajempaa päihde- ja hyvinvointiohjelmaa.

Alueellisen yhteistyön lisääminen on Lääkäriliiton arvion mukaan välttämätöntä.

- Yksittäisten vaikeasti huumeriippuvaisten hoidon koordinoijiksi esitetyt henkilökohtaiset palveluohjaajat on ainakin kokeilemisen arvoinen toimintatapa. Esitetty hoidon porrastus on lähtökohdiltaan oikea, mutta edellyttää joustavaa yhteistyötä eri hoitotasojen välillä. Viranomaisten ja hoitotahojen edustajien muodostama yhteistyöelin pystyisi varmastikin kehittämään hoitokäytäntöjä, arvioimaan hoitomalleja ja koordinoimaan koulutusta. Tämän yhteiselimen kokoonpano on lopputuloksen kannalta hyvinkin tärkeä, todetaan liiton lausunnossa.

LAINSÄÄDÄNTÖA KOSKEVISSA EHDOTUKSISSA PARANNETTAVAA

Työryhmän lainsäädäntöä koskevat ehdotukset eivät sen sijaan ole Lääkäriliiton mielestä vielä löytäneet toteuttamiskelpoista muotoaan.

Lyhytaikaiseen tahdosta riippumattomaan hoitoon antaisi määräyksen terveyskeskuksen vastaava lääkäri tai sairaalan asianomainen ylilääkäri toisen lääkärin antaman lääkärinlausunnon nojalla. Aloitteen väkivaltaisuuden perusteella toteutettavaan pakkohoitoon tekisi sosiaaliviranomainen. Nämä korkeintaan viisi vuorokautta kestävät hoitojaksot olisi alistettava heti hallinto-oikeuden vahvistettavaksi.

- Käytännössä tällaisen lyhytaikaisen pakkohoidon vahvistaminen ei voi olla hallinto-oikeudessa kuin muodollisuus. Pakkohoitoa olisi mahdollista jatkaa 15 vuorokautta hallinto-oikeuden päätöksellä. Määräyksistä ei mitenkään käy ilmi, mikä taho tällaisen aloitteen voisi tehdä. Tuntuu käytännölle vieraalta, että oikeus lähtisi itsenäisesti tällaisia asioita pohtimaan. Kyllä tällaisten päätösten pitäisi edelleen olla asiantuntijaharkinnan pohjalta tehtäviä, toteaa Lääkäriliitto.

Päihdehuoltolakiin on ehdotettu myös uusia mielenterveyslaista kopioituja pykäliä.

- Niiden sopivuus ongelmakäyttäjien hoitoon ei ole itsestään selvä, vaikka ne psykoottisille ja vaikeasta mielenterveyshäiriöstä kärsiville sopisivatkin. Edelleen sosiaali- ja terveysministeriölle annettu mahdollisuus asetuksella määrittää hoidon tarpeen arvioinnista ja hoitoon pääsyn enimmäisajoista ei Lääkäriliiton käsityksen mukaan sovellu huumeidenkäyttäjien palvelujärjestelmän tämänhetkiseen kehitysvaiheeseen. Sen sijaan tarvittaisiin todellisia kannusteita palvelujärjestelmän kehittämiseen.

VIEROTUSHOIDON SOSIAALINEN PUOLI UNOHDETTU

Opioidiriippuvaisten lääkkeellisiä hoitoja kehittänyt työryhmä on koonnut muistioonsa Lääkäriliiton mielestä hyvän katsauksen hoitomahdollisuuksista, kansainvälisistä hoitokäytännöistä sekä hoitosäännösten kehittymisestä Suomessa.

Työryhmä esittää vieroitushoitojen vapauttamista terveyskeskuksiin ja julkisen terveydenhuollon päihdeyksiköihin buprenorfiinilla toteutettuna. Edelleen esitetään myös korvaus- ja ylläpitohoitojen vapauttamista siten, että niistä täytyy tehdä kuitenkin ilmoitus ilman tunnistetietoja erityiselle lautakunnalle.

- Ehdotus veisi hoitojen laajennuksen kerralla varsin pitkälle. Vieroitushoitojen osalta Lääkäriliitto kannattaa työryhmän esityksiä korostaen kuitenkin, että avohoitoyksiköiden henkilökunnan pätevyyden yleispiirteinen määrittely tulisi täsmentää esimerkiksi lääkärin osalta päihdelääketieteen erityispätevyyden vaatimukseksi.

Työryhmän ehdotukset ovat Lääkäriliiton näkemyksen mukaan myöskin hyvin biologispohjaisia unohtaen sen, että onnistunut vieroitus tarvitsee tuekseen henkilön irrottamisen aiemmista sosiaalisista ympyröistään.

- Tämä sosiaalinen ulottuvuus ei muistiossa ole saanut juurikaan huomiota. Korvaus- ja ylläpitohoitojen osalta Lääkäriliitto katsoo, että niiden tulee olla esitettyä tarkemmassa yhteydessä erikoistason tukeen. Tämä on välttämätöntä avohoitopisteiden turvallisuuden ja ammatillisen tuen takia.

Liitto toteaa, että asioihin hyvin perehtyneet yksityislääkärit voisivat myös olla mukana tässä hoitoketjussa, kun heidän taustatukensa ja seurantansa järjestettäisiin julkisen terveydenhuollon yksiköitä vastaavalla tavalla.