Ajan­kohtai­sta

Asiakaspisteiden julkistaminen voi olla laitonta

Asiakaspisteet ovat henkilötietoja. Työnantajalla ei ole lupa käsitellä niitä, arvioi asiantuntija.

Pekka Nykänen
Kuvituskuva 1

HUS:n hallintoylilääkäri, terveysoikeuden professori, Lasse Lehtonen ottaa kantaa asiakaspalautteiden julkisuuteen Erikoislääkäri-lehden tuoreessa numerossa. Jotkut lääkäriketjut ovat alkaneet julkistaa asiakkaiden arvioita lääkäreistään verkkosivuillaan. Lisäksi soten valinnanvapaus lisää paineita laadun julkiseen arviointiin.

Lehtosen mukaan asiakaspisteiden julkisuuteen liittyy juridisia ongelmia. Päällimmäisenä on työelämän tietosuojalaki. Se säätelee oikeutta käsitellä työsuhteisen lääkärin henkilötietoja.

"Työnantaja saa käsitellä vain oikeuksien ja velvollisuuksien kannalta tarpeellisia henkilötietoja. Lääkärin saadessa esimerkiksi palkinnon tai muun kunniaa tuovan tunnustuksen, voidaan tietoa käyttää tiedottamisessa ainakin lääkärin luvalla. Mutta muutoin työntekijän suoriutumista koskevia arvioita ei tule esittää julkisuudessa", Lehtonen kirjoittaa.

Yksittäistä lääkäriä koskevien asiakastyytyväisyyksien julkaiseminen työnantajan toimesta ei siis ole tietosuojalain asettamien rajoitusten vuoksi hyväksyttävää. Ei edes lääkärin suostumuksella.

Lue myös

Lehtosen perustaa näkemyksiään tietosuojavaltuutettu Reijo Aarniolta saamaansa henkilökohtaiseen tiedonantoon.

Ammatinharjoittaja tilanne on Lehtosen mukaan toinen. Siellä julkistamista säätelee lääkärin ja lääkäriaseman välinen sopimus.

"Jos sopimuksessa ei ole asiasta erityisiä määräyksiä, asiakastyytyväisyyden keräämis- ja esittämistavasta kannattaa ensin keskustella sopimuskumppanin kanssa", Lehtonen kirjoittaa.

Kuva: Fotolia

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030