Ajan­kohtai­sta

Henkilöstöpula jarruttaa hoitotakuuta

Välitön yhteydensaanti terveyskeskuksiin on heikentynyt ja odotusajat lääkärille pidentyneet.

Henkilöstöpula hankaloittaa hoitotakuun toteuttamista terveyskeskuksissa. Välitön yhteydensaanti terveyskeskuksiin on heikentynyt tänä vuonna.

Sosiaali- ja terveysministeriön ja Stakesin selvityksen mukaan vajaalla neljäsosalla suomalaisista on ajoittain ongelmia välittömässä yhteydensaannissa terveyskeskukseen. Välitön yhteydensaanti onnistuu 74 prosentilla, kun vuosi sitten luku oli 80 prosenttia.

Terveyskeskusten puhelimet ruuhkautuvat välillä aamuisin, ja erityisen ruuhkaisia ovat maanantaiaamut. Syyksi terveyskeskukset ilmoittavat henkilöstöpulan ja puhelintekniset ongelmat. Lääkäripulan aikana hoitajat ovat enemmän kiinni hoitotyössä eivätkä ehdi vastaamaan puhelimeen.

Myös odotusaika lääkärin vastaanotolle on pidentynyt. Viime vuoden helmikuussa 94 terveyskeskusta ilmoitti, että lääkärin vastaanotolle pääsee viikon sisällä. Maaliskuussa vain 57 terveyskeskuksessa pääsi lääkärin vastaanotolle yhtä nopeasti. Lähes joka kolmas suomalainen joutuu odottamaan terveyskeskuslääkärin vastaanotolle pääsyä yli kaksi viikkoa.

Sosiaali- ja terveysministeriö on huolissaan tilanteesta. Ministeriö tehostaa hoitotakuun valvontaa ja kehottaa terveyskeskuksia tiedottamaan hoitoon pääsyn odotusajoista. Lain edellyttämiä tietoja julkaisee nyt vain 17 prosenttia terveyskeskuksista.

Johtaville lääkäreille suunnattuun kyselyyn vastasi maaliskuussa 200 terveyskeskusta, joiden alueet kattavat 95 prosenttia väestöstä.

Miia Soininen

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030