Ajan­kohtai­sta

Perustuslakivaliokunnan lääkärijäsen toppuuttelee pelkoja soten asiakassuunnitelmista

Mia Laihon mukaan tarkoitus ei ole, että muutoksenhakuoikeuksiin tulee suuria muutoksia.

Minna Pihlava
Kuvituskuva 1

Lääkärilehden saamien tietojen mukaan lääkäreitä on huolettanut perustuslakivaliokunnan valinnanvapauslakiin liittyvä lausunnon osa, joka liittyy asiakassuunnitelmaan.

Pelkona on, että hoito- ja kuntoutussuunnitelmista tulee juridisia hallintopäätöksiä, joista voidaan käydä vaikka oikeutta.

Kansanedustaja ja perustuslakivaliokunnan jäsen, erikoislääkäri Mia Laiho (kok.) toppuuttelee pelkoja. Hänen mukaansa perustuslakivaliokunta nimenomaan kiinnitti huomiota lakiesityksen epäselvään tekstiin ja haluaa selkeän muotoilun siitä, mikä asiakassuunnitelmassa kuuluu muutoksenhakuoikeuden piiriin.

Asiakassuunnitelmaan on määrä koota kattavasti asiakkaan sote-palveluja koskevat asiat. Ongelma on, että muutoksenhakuoikeudet ovat erilaisia sosiaalipuolen palveluissa ja terveyspalveluissa.

Sosiaalipalveluissa tehdään usein hallintopäätöksiä, joihin voi hakea muutosta.

Terveydenhuollossa taas tehdään tyypillisesti lääketieteelliseen arvioon perustuvia päätöksiä, jolloin kyse on lakikielessä hallintotoiminnasta, johon ei ole muutoksenhakuoikeutta.

Laihon mukaan tarkoitus ei ole, että nykykäytäntöön tulisi tältä osin suuria muutoksia.

– Pitää turvata, että asiakkaalla on muutoksenhakuoikeudet silloin, kun sille on oikeudelliset perusteet. Mutta ei ole myöskään tarkoituksenmukaista, että sitä lähdetään ulottamaan laajasti terveydenhuollon puolelle, jossa laadusta ja sisällöstä määritellään muissa laeissa, Laiho sanoo.

Hänen mielestään asiakassuunnitelma hallintopäätöksenä olisi suorastaan haitallinen hoidon kannalta.

– Eihän se toimisi hoidon välineenä ja jatkuvasti päivittyvänä asiakirjana, jos siitä tehtäisiin hallinnollinen asiakirja. Se olisi myös epätarkoituksenmukaista resurssien käytön kannalta, hän sanoo.

Asiakassuunnitelmaa tarvitsee 20–30 prosenttia

Siitä, kuinka moni sote-keskuksen asiakas tarvitsee asiakassuunnitelman, ei ole tarkkaa tietoa. Suunnitelman on määrä sovittaa yhteen paljon palveluja tarvitsevien saamat sosiaali- ja terveyspalvelut, joita tuottavat mahdollisesti monet eri tahot.

Lue myös

Asiakassuunnitelman kohderyhmiä ovat esimerkiksi pitkäaikaissairaat, kohonneen sydän- tai aivoinfarktiriskin potilaat ja henkilöt, joilla on useita palvelutarpeita sosiaali- ja terveydenhuollon puolella.

Lääkärilehden sosiaali- ja terveysministeriöstä saaman epävirallisen arvion mukaan osuus olisi vähintään 20-30 prosenttia sote-keskusten asiakkaista. Määrän arviointia vaikeuttaa se, että osa työikäisistä saa palvelut työterveyshuollosta.

Kuva: Nina Mönkkönen

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030