Psykiatrian kesäkoulu on lisännyt innostusta alaan
Lähtökohdat Satakunnassa käynnistyi vuonna 2013 psykiatrian kesäkoulu. Kuvaamme vuosina 2013–2019 osallistuneiden taustatekijöitä sekä selvitämme heidän kokemuksiaan kesäkoulusta ja sen tärkeimmistä osista.
Menetelmät Vuosina 2013–2023 kesäkoulun kävi 230 opiskelijaa ja vastavalmistunutta lääkäriä. Tutkimukseen heistä osallistui 209 (90,1 %). Neljä vuotta myöhemmin selvitettiin kyselyillä osallistujien kokemuksia koulusta sekä heidän erikoistumistilanteensa. Vuosien 2017–2023 seuranta-aineistossa oli 90 osallistujaa (62,5 % potentiaalisista vastaajista).
Tulokset Tutkittavat edustivat viittä suomalaista ja kolmea ulkomaalaista yliopistoa. 97,8 % (n = 88) piti kokemustaan kesäkoulusta hyvin positiivisena tai positiivisena. Tärkeimmiksi osiksi koettiin potilastyö ja henkilökohtainen ohjaus. 16,7 % (n = 15) oli erikoistumassa psykiatriaan. Heistä useimpien (n = 10) erikoistumispäätökseen kesäkoulu oli vaikuttanut olennaisesti.
Päätelmät Psykiatrian kesäkoulu on ollut osallistujille myönteinen kokemus. Koulu on edistänyt erikoistuvien lääkärien saamista alalle.
Kirjaudu sisään
Pääset lukemaan artikkelin, kun kirjaudut sisään Fimnet-tunnuksillasi. Kirjautuminen pysyy voimassa, jos et erikseen kirjaudu ulos sivulta laitteellasi. Jos luet lehteä yhteisessä käytössä olevalla koneella, muista myös kirjautua ulos sivustolta.
Lääkärilehti on Lääkäriliiton jäsenetu. Jos sinulla ei vielä ole jäsenen Fimnet-tunnuksia tai olet unohtanut salasanasi, hanki ne tästä.



