Lehti 7: Liitto toi­mii 7/1997 vsk 52 s. 763

Annonseringsregler för läkare

Antagna av Läkarförbundets styrelse 1985, kompletterade i oktober 1990 och maj 1993, ändrade i januari 1997. Avsikten med dessa regler är att ge en handledning i marknadsföring-en av läkarverksamhet så att den ger en saklig bild av läkarna och läkaryrket. Reglerna syftar också till att upprätthålla en kollegial anda och understryker att läkarna i sin annonsering skall ta hänsyn till sina kolleger. Tillämpning Annonseringsreglerna gäller alla läkare som bedriver yrkesmässig läkarverksamhet samt inrättning-ar där sådan verksamhet utövas.

Reglerna tillämpas också då läkare utnyttjar eller låter utnyttja sin yrkesbeteckning, medicinska grad eller ställning som läkare i annonsering som inte gäller läkarverksamhet. Annonsens innehåll

Annonseringen skall vara saklig, tillförlitlig och förenlig med god sed. Annonsen skall innehålla uppgifter om läkaren, om mottagningens adress och om mottagningstiden eller om möjligheterna att beställa tid till mottagningen. Annonseringen kan också innehålla uppgifter om de behandlingsformer som erbjuds, såvida de är allmänt accepterade och grundar sig på vetenskap och beprövad erfarenhet. Begrepp och benämning-ar som konsumenten inte rimligtvis kan förväntas förstå skall dock inte användas.

Annonseringen får inte skapa onödig efterfrågan på hälso- och sjukvårdstjänster. Annonsören skall undvika att göra reklam för behandlingsformer eller apparatur som endast kan bedömas av läkare.

En läkare får inte framställa sig som medicinskt skickligare än sina kolleger med samma kompetens.

Priser skall annonseras på ett jämförbart sätt.

Det är förbjudet att erbjuda något på köpet eller knyta andra tilläggsförmåner till de tjänster som marknadsförs. Benämningar i annonseringen

I annonseringen får läkaren använda endast sådana allmänt godtagna benämningar på lärdomsgrader, behörighet eller speciella rättigheter och tjänsteställning som sammanhänger med den verksamhet annonseringen gäller. Det är inte tillåtet att utnyttja titlar som inte har samband med den yrkesverksamhet som marknadsförs. Läkare under vidareutbildning

Då läkare som håller på att specialisera sig annonserar om mottagning inom ifrågavarande specialitet, skall det framgå av annonsen att läkaren håller på med sin specialistutbildning. Det förutsätter att läkaren är registrerad vid universitet för vidareutbildning inom specialiteten. Läkaren skall dessutom ha rimliga insikter i de undersöknings- och behandlings-åtgärder som gäller inom specialiteten. Annonsering av annan verksamhet än utövning av läkaryrket

En inrättning som bedriver ut-präglat medicinsk verksamhet bör inte annonsera om tjänster eller produkter som inte sammanhäng-er med utövningen av läkaryrket i samband med marknadsföring av läkares tjänster, utan de olika verksamheterna bör annonseras separat.

Om det t.ex. i valannonsering hänvisas till en läkares yrke, lärdomsgrad och ställning, skall det ske sakligt och på ett sätt som överensstämmer med läkaryrkets värdighet.

Lue myös

Läkares yrke, lärdomsgrader eller tjänsteställning får användas i marknadsföring av vederbörande läkares egna litterära eller konstnärliga produkter. I annan marknadsföring utan anknytning till läkaryrket kan på motsvarande sätt hänvisas till läkares utbildning och ställning endast ifall det rör sig om en uppfinning vars uppkomst läkaren väsentligt medverkat till. Uppfinningens betydelse måste i så fall ha bevisats på ett tillförlitligt sätt. Anonym annonsering

Patientens förtroende för läkaren grundar sig på hans person. Därför är anonym annonsering inte tillåten. Då det gäller annonsering av en gruppmottagning behöver läkarnas namn emellertid inte räknas upp. Övervakning av annonseringen

Annonseringen av läkares tjänster övervakas av Finlands Läkarförbunds lokalavdelningar, av förbundets kansli och i sista hand av förbundets förtroenderåd. I oklara fall eller tolkningsfrågor rörande annonsering skall förtroenderådet ta ställning och ge direktiv. Gäller oklarheten eller tolkningsfrågan en läkarcentral, inhämtas utlåtande i saken av Läkarcentralernas förening.

Läkarförbundets förtroenderåd kan enligt prövning besluta om anmärkning till läkare som bryter mot annonseringsreglerna. Verksamhet som strider mot annonseringsreglerna kan vid behov tas upp till behandling av Läkarförbundets styrelse.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030