Lehti 23: Liitto toi­mii 23/2016 vsk 71 s. 1715

Jäsentyytyväisyys on pysynyt korkeana

Uuden Lääkäripaneelin tulokset jäsen­tyytyväisyydestä ovat valmistuneet. Lääkäri­paneelissa kerättiin tietoa myös ajankohtaisista terveyspoliittisista kysymyksistä.

Juho Ruskoaho
Kuvituskuva 1

Lääkäriliitto aloitti viime syksynä uuden jäsentyytyväisyyden seurannan työkalun, Lääkäripaneelin. Sen avulla liitto pystyy aiempaa nopeammin ja säännöllisemmin paikantamaan kehityskohteita ja keräämään ajantasaista tietoa jäsenten tyytyväisyydestä ja mielipiteistä liiton toiminnasta. Paneeliin valitaan kahdesti vuodessa 3 000 jäsentä kerrallaan. Vastauksia saatiin tällä kierroksella yhteensä 672. Seuraava paneelin kierros toteutetaan syksyllä.

Helmi-maaliskuussa toteutetussa jäsenpaneelissa kerättiin tietoa tyytyväisyydestä liiton toimintaan eri osa-alueilla ja mielipiteitä jäsenpalveluista. Erityistarkastelussa olivat Fimnet-palvelut. Jäsenpaneelissa kerättiin jäsenten näkemyksiä myös ajankohtaisista terveyspoliittisista kysymyksistä, kuten potilaan valinnanvapaudesta.

Lääkäripäivät tärkeä jäsenpalvelu

Kuten edellisessä jäsenpaneelissa, yli 70 % jäsenistä kertoi olevansa kokonaisuudessaan erittäin tai melko tyytyväisiä liiton toimintaan. Reilut 40 % jäsenistä sanoi tuntevansa liiton toimintaa erittäin tai melko hyvin. Joka viides jäsen tunsi liiton toimintaa melko tai erittäin huonosti.

Jäsenkunnassa eniten tyytyväisyyttä arvioiduista tehtäväalueista herätti liiton toiminta potilas-lääkärisuhteeseen liittyvissä asioissa sekä kollegiaalisuuden ja ilmoittelun valvonnassa. Myös luottamusmiestoimintaan suuri osa jäsenistä oli melko tai erittäin tyytyväisiä. Puolestaan viidesosa vastaajista oli tyytymätön mahdollisuuksiinsa vaikuttaa liiton kannanmuodostukseen.

Vastaajista peräti 90 % piti Lääkäripäiviä erittäin tai melko tärkeänä jäsenpalveluna. Myös työttömyyskassan jäsenyyttä ja koulutuskalenteria pidettiin tärkeinä. Puolestaan Akavan kautta haettavia A-lomia ei pidetty kovinkaan tärkeänä. Tämä jäsenpalvelu oli myös huonosti jäsenten tiedossa. Fimnet-palveluista tärkeimpänä pidettiin tietokantoja, lomakkeita ja sähköpostia. Ryhmäytymissivut ja Lääkekompassi olivat heikosti jäsenten tiedossa.

Potilaan valinnanvapaus nähdään mahdollisuutena

Jäsenistä kolme neljäsosaa uskoi, että lisääntyvä potilaan valinnanvapaus voi parantaa hoitoon pääsyä hoitojonojen helpottamisen myötä. Noin puolet näkee mahdollisuuksia myös hoidon laadun parantumiseen. Sen sijaan väestöryhmien välisten terveyserojen kapenemiseen suhtaudutaan vähemmän toiveikkaasti. Lisäksi yli puolet jäsenistä näkee lisääntyvän valinnanvapauden uhkana terveydenhuollon kustannustenhallinnalle.

Lue myös

Lisäksi jäsenpaneelissa tiedusteltiin lääkärien suhtautumisesta vaihtoehtoisiin hoitomuotoihin. Erityisen kriittisesti suhtauduttiin henkiparannukseen, homeopatiaan ja reikihoitoon. Vastaajista 70 % olisi valmis rajoittamaan lainsäädännöllä vaihtoehtohoitojen tarjoamista joillekin potilasryhmille.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030