Lehti 25-26: Ajan­kohtai­sta 25-26/2002 vsk 57 s. 2746 - 2747

Kilpailuvirastolta päätös TAYS:n Laboratoriokeskuksesta

Suvi Sariola

Kilpailuvirasto on antanut päätöksensä Pirkanmaan sairaanhoitopiirin Laboratoriokeskusta koskevassa asiassa. Kauan odotettu päätös laajeni lopulta koskemaan julkisen terveydenhuollon markkinaehtoistumista yleisemminkin.

Päätöksen mukaan Pirkanmaan sairaanhoitopiirin Laboratoriokeskuksella on määräävä markkina-asema lakisääteisessä toiminnassaan palvelulaboratorioiden ja keskuslaboratorioiden markkinoilla. Selvityksissä ei sen sijaan todettu määräävän markkina-aseman väärinkäyttöä. Vaikka Laboratoriokeskuksen hinnoittelussa ei havaittu varsinaista alihinnoittelua, virasto kuitenkin kiinnitti huomiota liikelaitostamiseen liittyviin uhkiin.

Laboratoriokeskusta koskeva selvittely alkoi, kun Lääkärikeskusten yhdistys (LKY) teki loppuvuodesta 1998 toimenpidepyynnön kilpailuvirastolle. Sysäyksen pyyntöön antoivat asiakasmaksusäädösten muutokset, joilla julkinen palveluntuottaja sai ryhtyä perimään yksityislääkärin lähetteellä tehdyistä laboratorio- ja kuvantamistutkimuksista potilaalta enintään tuotantokustannuksia vastaavaa maksua. LKY:n mielestä säädösmuutokset kannustivat julkisia palveluntuottajia laajentamaan tarjontaansa yksityisten laboratorioiden alueelle. Esimerkkinä tästä LKY piti Pirkanmaan sairaanhoitopiirin perustaman laboratorioalan liikelaitoksen toimintaa. LKY katsoi Laboratoriokeskuksen alihinnoittelevan palvelujaan ja käyttävän tämän toteuttamiseen julkisia varoja. LKY:n mukaan julkinen terveydenhuolto pyrki koko yksityisen laboratoriotuotannon alasajoon.

Näkökulma laajeni

Miksi päätöksen tekeminen kesti näin kauan, kilpailuviraston apulaisjohtaja Martti Virtanen?

- Tämä oli monipolvinen kysymys. Ensin esille tuli asiakasmaksusäännösten muutos ja sen vaikutus, sen jälkeen laajempana kysymyksenä laboratoriotoiminnan liikelaitostuminen ja siihen liittyvät kysymykset. Asian fokus on vaihtunut, ja toisaalta kilpailulainsäädännön välitön sovellettavuus ei tässä asiassa ollut lähtökohtaisesti mitenkään erityisen selkeä, Virtanen sanoo.

Asiasta pari vuotta sitten esittämissään alustavissa kannanotoissa virasto keskittyi arvioimaan etenkin Laboratoriokeskuksen asemaa yksityisten laboratoriopalvelujen markkinoilla. Käsittelyn edetessä näkökulmaa laajennettiin koskemaan toimintaa myös julkisen terveydenhuollon sisällä.

Varsin merkittävä onkin viraston kannanotto, jonka mukaan Laboratoriokeskus toimii kilpailunrajoituslain tarkoittamana elinkeinonharjoittajana koko toimintansa osalta ja että sen toiminta juuri siksi kuuluu kilpailunrajoituslain piiriin.

Asiakasmaksuja koskevan asetuksen muuttamisesta kilpailuvirasto teki aloitteen sosiaali- ja terveysministeriölle jo vuosi sitten. Kilpailuvirasto katsoi säädösmuutosten antavan julkiselle palveluntuottajalle perusteettoman kilpailuedun ja vääristävän laboratoriopalvelujen kilpailua. Ministeriö kuitenkin torjui aloitteen muihin lainkohtiin viitaten.

Virasto kiinnitti huomiota ongelmiin

Lue myös

Päätöksessään kilpailuvirasto pitää terveydenhuollon laboratoriotoiminnan markkinaehtoistumista sinänsä luonnollisena ja myönteisenä kehityksenä. Julkisen palveluntuottajan toiminnan markkinaehtoistumiseen sisältyy viraston mukaan kuitenkin merkittäviä uhkia suhteessa ulkopuolisiin kilpailijoihin. Kustannuslaskennan selkeyden puute merkitsee aina uhkaa, joka usein toteutuu alihinnoitteluna. Tämä on torjuttavissa selkeällä palvelujen tuotteistamisella, täsmällisellä kustannuslaskennalla ja liiketaloudellisella, toiminnan kannattavuuteen perustuvalla hinnoittelulla, ratkaisussa todetaan.

Julkisen sektorin palveluntuottajan kilpailulta suojatusta alueesta johtuva mittakaavaetu voi kilpailuviraston mielestä vääristää kilpailua, ellei yksityisillä kilpailijoilla ole mahdollisuuksia tavoitella samaa mittakaavaa julkisella sektorilla.

Keskeinen kysymys on Martti Virtasen mukaan myös se, miten varmistetaan, että tilaajina toimivilla kunnilla säilyy mahdollisuus hankkia kyseisiä palveluja myös ulkopuolisilta. Kilpailuvirasto toteaa, että liikelaitos on tällä hetkellä osa sairaanhoitopiirin organisaatiota eikä julkisista hankinnoista annettua lakia nyt tarvitse soveltaa sisäisiin hankintoihin. Siten kunnat voivat ostaa Laboratoriokeskuksen palveluja ilman kilpailuttamista. Kilpailuviraston mielestä laboratoriotoimintojen yhtiöittäminen voisi selkiyttää kunnallisten tilaajien ja julkisen laboratoriopalvelujen tuottajan välistä suhdetta. Koska osakeyhtiö on erillinen juridinen toimija, yhtiöittäminen merkitsisi kilpailuviraston näkemyksen mukaan sitä, että sairaanhoitopiirin sisäisissä hankinnoissa olisi sovellettava hankintalakia ja hankinnat olisi kilpailutettava.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030