Ajan­kohtai­sta

Kollega-sovellus sai heti palautetta

Lääkärit kiittelevät, media hämmästelee.

Heli Väyrynen
Kuvituskuva 1

Lääkäriliiton Kollega-mobiilisovellus on herättänyt laajaa kiinnostusta jäsenkunnassa.

Lääkäri 2019 -tapahtumassa lanseeratun palvelun avulla Lääkäriliiton jäsenet voivat konsultoida kollegoitaan mobiilisti. Sovelluksesta löytyy myös sähköinen jäsenkortti ja Lääkärilehden lukumahdollisuus.

Sovellus edistää vuorovaikutteista konsultointia sekä ammatillista keskustelua eri alojen asiantuntijoiden kanssa.

Miten jäsenet ovat ottaneet uuden palvelun vastaan, Lääkäriliiton toiminnanjohtaja Kati Myllymäki?

– Suurin osa palautteesta on ollut positiivista, ja pilotissa testaajalääkärit ovat olleet innostuneita.

– Itse olen kokeillut palvelua ja todennut, että se toimii, ja siellä on mielenkiintoisia medisiinisiä kysymyksiä.

Jotkut kritisoivat sitä, ettei sovelluksesta ollut ennakkotietoa. Palvelu lanseerattiin Lääkäri 2019 -tapahtumassa, jossa sitä demottiin Lääkäritorilla sekä neuvottiin sovelluksen kanssa ja käytiin runsaasti keskustelua.

– Kaikki palaute ja huomio on tervetullutta. Palvelua kehitetään yhteistyössä jäsenten kanssa.

Lääkemainonta herätti hämmennystä

Kauppalehdessä kirjoitettiin Kollega-palvelusta muun muassa otsikoilla Lääkärien uusi "kollega, joka on aina paikalla" sittenkin lääkemainontaa täsmänä kohdistava markkinointikanava? sekä Mainos ei saa tulla lääkärin ja potilaan väliin. Lehdessä todettiin, että sovelluksen liiketoimintamalli perustuu lääkäreihin kohdennettuun mainontaan ja markkinointiin. Tässä asetelmassa on lääkäri se mainostajalle myytävä tuote, lehti kirjoitti.

Myllymäki ei pidä mainosrahoitteisuutta ongelmana. Hän muistuttaa, että myös Kauppalehden, Mediuutisten ja Lääkärilehden liiketoiminta perustuu osin ilmoituksiin.

– Sähköinen ilmoittelu ei ole lehti-ilmoittelua kummempaa. Lääkärilehti on Lääkäriliiton jäsenetu, jonka kustannukset saadaan osin ilmoitustuloilla.

– Jos esimerkiksi Lääkärilehti haluttaisiin tehdä kokonaan ilman mainoksia, jäsenmaksu varmasti nousisi toiselle tasolle.

Lisäksi lääkemarkkinointi on säädeltyä. Reseptilääkkeitä ei saa markkinoida suurelle yleisölle, vaan markkinointi kohdentuu lääkäreihin, hammaslääkäreihin ja apteekkiväkeen.

"Tietoturva toista luokkaa kuin sähköpostin"

Kauppalehti kirjoitti myös, että Kollega-sovelluksessa käyttäjät ovat kauppatavaraa. Jutussa mainitaan, että "Lääkäriliiton uuden Kollega-sovelluksen käyttöehdot tilkitsevät sovelluksessa olevan tiedon Panacea CG Oy:n haltuun, omistukseen ja hallintaan".

Lue myös

Palvelu on Fimnet-kirjautumisen takana, joten jokainen käyttäjä on tunnistettu. Sovellukseen tallentuu automaattisesti ainoastaan käyttäjän nimi, mutta Lääkäriliiton jäsenrekisteristä sovellus ei saa mitään muuta tietoa. Henkilötietoja ei myöskään myydä eikä luovuteta ulkopuolisille. Jokainen käyttäjä hyväksyy sovelluksen käyttöehdot ottaessaan sen käyttöön, kuten muissakin vastaavissa palveluissa.

Jäsenen ei ole pakko ottaa Kollegaa käyttöönsä. Sähköinen jäsenkortti on vaihtoehto muovikortille. Jäsen voi valita, kumman haluaa, vai eikö halua jäsenkorttia ollenkaan.

Lääkäriliitto omistaa Panacea CG:sta kymmenen prosenttia, ja liiton edustaja on yhtiön hallituksessa.

Kollegan voit ladata sovelluskaupasta iPhone- tai Android-puhelimelle. Sähköistä jäsenkorttia ei lähetetä enää erikseen, mutta muovikortti lähetetään automaattisesti niille, joilla se viime vuonna oli. Viime vuoden kortti on voimassa helmikuun loppuun.

Lisätietoa löytyy osoitteesta https://konsultoikollegaa.fi/

Kuva: Lääkäriliitto

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030