Lehti 41: Ajan­kohtai­sta 41/2003 vsk 58 s. 4094

Kotkassa haluttiin palvella paremmin

- Olemme täällä Kotkan seudulla pohtineet jo useamman vuoden, miksi terveyspalvelujen kysyntä ylittää jatkuvasti tarpeen. Vaikka saisimmekin lisää lääkäreitä, ei vastaanottoaikojen lisääminen olisi mikään oikea ratkaisu. Ihmisten arjessa on tapahtunut sellaisia muutoksia, ettei sen muutokseen synnyttämiin ongelmiin riitä pääsy lääkärin tai sairaanhoitajan vastaanotolle, miettii Kotkan kaupungin terveysjohtaja Jukka Mattila. Kysymys Kotkassa kuuluikin: Miksi nykyajan ihmiset tulevat kerta toisensa jälkeen yhä pienempien pulmien kanssa lääkärin vastaanotolle?

Vastauksena tarpeeseen Kotkassa lisättiin sairaanhoitajien vastaanottoaikoja, mutta sekään ei tuntunut olevan tehoava ratkaisu. Internetiäkin pohdittiin.

- Päätimme kokeilla puhelinta, joka on sentään kaksisuuntainen viestintäväline. Linjalla keskustelee kaksi ihmistä reaaliajassa. Kummatkin voivat esittää tarkentavia kysymyksiä, eli elävät ihmiset kohtaavat, Mattila sanoo. Ajatus neuvontapuhelimesta otti heti siivet alleen. Vailla terveyspoliitikkojen kissanhännänvetoa puhelinneuvontahanke eteni alle puolessa vuodessa, ja ensimmäiset soitot keskukseen tulivat lokakuun ensimmäisenä päivänä.

Neuvontapuhelinta hoitaa yksityinen firma, MediNeuvo, jolla on Kotkassa viisi terveydenhoitajaa. Ympärivuorokautisessa palvelussa vastaaja saattaa olla myös pääkaupunkiseudulta.

- Käynnistysbudjettimme on vuoden 2005 helmikuun loppuun saakka noin miljoona euroa. On selvää, että Kotkaankin tarvitaan lisää työntekijöitä, mutta alku on ollut onneksi melko rauhallinen, Mattila kertoo. Hän piipahti tiistaina kuulostelemassa ensimmäisen viikon kokemuksia ja kertoo soittajia olevan satakunta vuorokaudessa.

Lue myös

- Ensimmäiset pari päivää soittoja tuli vain parikymmentä. Luotimme ehkä liikaa pelkkään paikallisuutisointiin; alussa kannattaisi ilmoittaa enemmän, Mattila huomauttaa viestinnän tärkeydestä.

Hän kertoo soittajien kysymysten liikkuvan laajalla skaalalla: CRP:n testin kestosta hyvinkin vaikeisiin psykososiaalisiin ongelmiin. Puhelinneuvojilta edellytetäänkin pitkää kokemusta terveydenhuollosta ja potilastyöstä.

- Hoitajien rekrytointivaiheessa totesinkin, että työhönottohaastattelu pitäisi oikeastaan tehdä puhelimessa. Puhelinkontaktissa vaaditaan aivan tietynlaista persoonaa ja työotetta. Ei soittajalla, eikä vastaajalla ole mahdollisuutta esimerkiksi tukea sanottavaansa kehonkielen merkeillä, Jukka Mattila sanoo - ja puhelimessa kuulostaa, että hän hymyilee.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030