Lehti 12-13: Ajan­kohtai­sta 12-13/2021 vsk 76 s. 766 - 767

Medikalisaatio integroidaan muuhun opetukseen

Tekeillä oleva tutkimus tulee lähivuosina ­lisäämään opetusta entisestään.

Mia Flygar
Kuvituskuva 1
Adobe/AOP

Medikalisaatiota käsitellään lääketieteen opetuksessa integroidusti eri asiayhteyksissä. Erillisiä kursseja medikalisaatiosta ei ole – ainakaan vielä. Ilmiön vaikutus tulevien lääkäreiden työhön tiedostetaan, ja sen kohtaamiseen käytännössä halutaan antaa mahdollisimman hyvät valmiudet.

Turun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan dekaani Pekka Hänninen ei näe erillisiä medikalisaatio-opintojaksoja tarpeellisina.

– Ylihoitoteema kuuluu lääkärin perustaitoihin; mikä on milloinkin tarpeeksi, miten rajataan diagnostiikkaa ja hoitoja, miten tunnistetaan ne potilaat, jotka hyötyvät tietystä lääkkeestä tai muusta hoidosta. Tämän tulee olla integroituna muuhun opetukseen, Hänninen toteaa.

Tampereen lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnan koulutusjohtaja Juhani Jääskeläinen sanoo, että opiskelijat tarvitsevat ilmiön ymmärtämiseksi hyvän tietopohjan. Lähtökohtaisesti on hyvä tiedostaa, mitkä tekijät nyky-yhteiskunnassa mahdollistavat ilmiön synnyn.

– Esimerkiksi internet mahdollistaa erilaisten ryhmien syntymisen, ja niiden sisällä leviää kyseenalaista terveysinformaatiota. Jos potilas on jo jonkin aikaa ollut sisällä tällaisissa ryhmissä, voi lääkärin olla hankala muuttaa potilaan käsitystä hänen tarvitsemastaan hoidosta. Tästä huolimatta tulevan lääkärin pitää pystyä rakentamaan hyvä hoitosuhde.

Maallikot tahattomasti, lääkeyhtiöt tahallisesti

Opiskelijoiden on Jääskeläisen mukaan tärkeää myös tiedostaa ne mekanismit, jotka synnyttävät medikalisaatiota. Hän nimeää kaksi tekijää.

– Tahattomasti medikalisaatiota tekevät maallikot. Aika ajoin julkiseen keskusteluun nousee jokin aihepiiri, jossa tietty sairaus "mutkistetaan". Tarkoitushakuisesti taas medikalisaatiota tekevät lääkeyhtiöt. Molempien vaikutus lääkärin työhön tulee tiedostaa.

Jääskeläisen mukaan medikalisaatiota sivuavassa koulutuksessa on olennaista kartuttaa myös tulevien lääkäreiden ihmistaitoja.

Lue myös

– Opiskelijoiden on oleellista ymmärtää, että potilas ei lääkärin "kiusaksi" etsi lääketieteellistä selitystä sieltä, missä sellaista ei aina ole. Kyse on siitä, että kun potilas kuulee uskottavan selityksen omalle voinnilleen esimerkiksi nettiryhmässä, siihen on helppo uskoa, Jääskeläinen toteaa.

Too much medicine on uusi konsepti

Helsingin yliopistossa medikalisaation käsittely on lisääntynyt. Lääketieteellisen tiedekunnan dekaani Risto Renkonen kertoo, että medikalisaatiota tutkii tällä hetkellä useita professoreja otsikolla "Too much medicine".

Renkonen arvioi, että tutkimuksen myötä medikalisaation käsittely tulee lisääntymään myös koulutuksessa.

– Too much medicine on uusi konsepti, joka tyypillisesti etenee siten, että ensin tulee vahvaa tutkimusnäyttöä liikahoidoista. Sitten liikahoidoista aletaan puhua, ja niitä aletaan opettaa; kandikursseilla, erikoistuville lääkäreille, ja myös jatkokoulutuksessa jo erikoistuneille.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030