Etälähetteet puhuttavat
Etävastaanotto ei ole ihmelääke, toteaa joukko Satasairaalan lääkäreitä.
Ryhmä Satasairaalan lääkäreitä kirjoitti Satakunnan Kansaan mielipidekirjoituksen , jossa he sanovat, että ”törmäämme viikoittain tilanteisiin, joissa lähetteen perusteella ohjelmoitu vastaanottoaika onkin turha".
Kirjoituksessa todetaan, että yhä useammin lähetteen erikoissairaanhoitoon, niin päivystykseen kuin ajanvarausvastaanotoille, on kirjoittanut lääkäri, joka ei ole potilasta koskaan tavannut tai häntä fyysisesti tutkinut. Etävastaanoton pohjalta tehdyt lähetteet ovat tästä syystä usein "lähinnä yhteenvetoja potilaan puhelimessa kertomasta, ja monesti potilas olisi saman asian voinut itse kirjoittaa jopa paremmin".
Satasairaalan nefrologian osastonylilääkäri Kaisa Laine ja kardiologian osastonylilääkäri Juha Rummukainen ovat mukana mielipidekirjoituksessa.
Etävastaanotoilta tulevissa lähetteissä heidän mukaansa luonnollisesti pääosin referoidaan potilaan hoitajalle tai lääkärille kertomaa. Kun kliinistä tutkimusta ei ole tehty, potilaan voinnista ei useinkaan ole mitään objektiivista kuvausta.
Tämä ilmiö on näkynyt erikoissairaanhoidossa muutamien vuosien ajan, mutta yleistyy, kun uudet toimintamallit tulevat laajempaan käyttöön perusterveydenhuollossa.
– Kliinisen statuksen puuttuessa hoidon kiireellisyyttä on käytännössä erittäin vaikeaa arvioida. Toisinaan lähete on kohdentunut väärälle erikoisalalle, ja potilaan tutkiminen onkin paljastanut aivan toisenlaisen ongelman kuin etävastaanotolla tehdyn haastattelun pohjalta on ensin oletettu. Lähetteen palauttaminen puuttuvien kliinisten tietojen saamiseksi taas viivästyttää osaltaan lisää hoitoon pääsyä, Laine ja Rummukainen kertovat Lääkärilehdelle.
Pitää kehittää joustavia sähköisiä konsultaatiomahdollisuuksia
Kysymys mahdollisesta hoidon laadun ja potilasturvallisuuden kärsimisestä ansaitsi osastonylilääkäreiden mielestä ehdottomasti systemaattisen seurannan.
Heistä on vaikea uskoa, ettei laatuun ja turvallisuuteen vaikuttaisi, jos kiireettömät potilaat ajautuvat hoitoonpääsyjärjestyksessä kiireellisten sekaan tai edelle.
Laine sanoo, että joustavia sähköisiä konsultaatiomahdollisuuksia on kehitettävä. Tällä suunnalla ollaankin aktiivisia. Oikein suunniteltuina lähi- ja etävastaanotot täydentävät hyvin toisiaan.
– Potilasta ei kuitenkaan tulisi lähettää yksiköstä toiseen sen paremmin perusterveydenhuollossa kuin erikoissairaanhoidossakaan ilman, että lähettävän yksikön lääkäri on hänet fyysisesti tutkinut.