Terveydenhuolto

Saatavuushäiriöiden ilmoittamista kehitetään

Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea parantaa lääkeyrityksille tarkoitettua sähköistä asiointipalvelua lääkevalmisteiden saatavuushäiriöiden ilmoittamiseen.

Sari Kosonen
Adobe/AOP

Tavoitteena on ottaa uusi palvelu käyttöön touko-kesäkuun vaihteessa tai viimeistään alkusyksyllä. Aikataulu tarkentuu projektin edetessä. Nykyinen tapa toimittaa ilmoitukset pdf- tai excel-muotoisena poistuu uuden palvelun käyttöönoton myötä.

Ennen järjestelmän käyttöönottoa tulee olemaan ajanjakso, jolloin toimijoiden on mahdollista syöttää asiointijärjestelmään uusien ilmoitusten lisäksi vanhat, aikaisemmin ilmoitetut saatavuushäiriöilmoitukset.

Lue myös

Saatavuushäiriöiden ilmoittamisen asiointipalvelu on tarkoitettu myyntiluvan tai rekisteröinnin haltijoille ja niiden edustajille sekä rinnakkaistuojille ja -jakelijoille, eli saatavuushäiriöilmoituksia tekeville yrityksille. Palvelussa asiointi edellyttää suomalaista Y-tunnusta.

Asiointipalveluun tunnistaudutaan Suomi.fi-tunnistuksen avulla. Asioiminen Saatavuushäiriöiden ilmoittamisen asiointipalvelussa on mahdollista sen jälkeen, kun henkilö on valtuutettu asioimaan yrityksen puolesta Suomi.fi:ssä.

Saatavuushäiriöilmoitukset julkaistaan jatkossakin Fimean verkkosivuilla.

Kirjoittaja

Sari Kosonen

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030