Terveydenhuolto

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella on kehitetty vanhusten etäpalveluja

Hyvinvointialueella on muun muassa ikäihmisten asiakasraati.

Ulla Toikkanen
Adobe/AOP

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella (Vake) tämän ja viime vuoden aikana pilotoidut uudet iäkkäiden kotona asumista tukevat etäpalvelut on otettu pysyvästi osaksi hyvinvointialueen palveluja.

Kotona asumista tukevien etäpalvelujen kehittämishankkeessa on luotu vanhuksille uusia etäpalveluja. Niitä ovat muun muassa videoyhteyden välityksellä toteutettava etäkotihoito ja etäryhmät. 

Lisäksi hankkeessa on perustettu ikääntyneiden asiakasraati, jonka tarkoituksena on saada iäkkäiden asiakkaiden ääni kuuluviin sote-palvelujen suunnittelussa ja kehittämisessä. 

Etäpalveluja tabletilla tai lääkerobotin avulla

Etäkotihoidossa henkilölle tuodaan ja asennetaan kotiin tablet-laite. Sen kautta etäyhteys hoitajan kanssa onnistuu niin, ettei asiakkaan tarvitse koskea laitteeseen. 

Etäkotihoidon käynnillä voidaan esimerkiksi seurata vointia. Asiakas voi saada ohjausta lääkkeenotossa ja ravitsemuksessa sekä päivittäisissä askareissaan. Etäkotihoidon lisäksi asiakkaille on ollut tarjolla etäyhteydellä toteutettavia ryhmiä, kuten tuolijumpparyhmiä sekä hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä tukevia ryhmiä.

Osana etäkotihoidon kehittämistä kokeiltiin myös videoyhteydellä varustettua lääkerobottia, jonka avulla hoitaja voi annostella lääkkeet etänä. Asiakkaan lääkkeenotto onnistuu hoitajan valvoessa ja ohjatessa sitä videoyhteyden aikana. 

Hankkeessa myös pilotoitiin hybridimuotoista ikääntyneiden päivätoimintaa. Osa päivätoimintaryhmän jäsenistä osallistui ryhmään paikan päällä Hakunilan päivätoimintakeskuksessa ja osa etäyhteydellä kotoa käsin.

Vaikuttavampaa hoitoa

Etäpalveluilla tuetaan Vakessa nyt noin 110 ikäihmisen hyvinvointia ja kotona pärjäämistä tuloksellisesti. Nordic Healthcare Groupin (NHG) analyysin mukaan etäpalvelujen tuottamaksi kustannussäästöksi on arvioitu elokuun 2023 toiminnan volyymilla jopa 378 000–906 000 euroa vuodessa. 

Arvioidut kustannussäästöt syntyvät muun muassa asiakkaan palvelutarpeen ja ostopalvelujen tarpeen vähenemisestä. Säästöjä tulee myös henkilöstön työkyvyttömyyseläkekulujen pienentymisestä, jos fyysiseen hoitotyöhön kykenemättömän ammattilaisen työura jatkuu etäpalveluissa.

Kirjoittaja

Ulla Toikkanen

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030