Ihmisläheisyys ja tieteellisyys toivat Stetari-ykkössijan
- Lähdimme hakemaan kultaa, kommentoivat Suomen Lääkärilehden Stetari-palkinnon voittajat, myyntipäällikkö
Jarmo Niiranen
sekä markkinointiassistenttiPäivi Virkkunen
lääkeyhtiö Algol Pharmasta.Stetari-ilmoituskilpailussa jaettiin palkinnot parhaille Lääkärilehdessä julkaistuille lääkealan ilmoituksille.
Tänä vuonna kilpailusarjoissa oli aivan uusi jako: tuotesarja ja yrityssarja. Tuotesarjaan osallistuivat reseptilääkkeiden yksittäiset ilmoitukset. Yrityssarjaan luettiin yhtiöistä ne, joiden kaikki testatut ilmoitukset osoittivat korkeaa tasoa. Tähän sarjaan osallistuminen edellytti vähintään kolmea visuaaliselta vaikutelmaltaan eri ilmoitusta.
Molemmissa sarjoissa ykköspalkinnon voitti Algol Pharma, poikkeuksellisesti ilman mainostoimiston suunnittelu-apua.
Voittajat onnistuivat mielestään yhdistämään ilmoituksissaan voimakkaan ja ihmisläheisen puhuttelevuuden selkeään tieteelliseen viestiin. Molemmissa sarjoissa mukana ollut kuva jalkojaan venyttelevästä miehestä oli kilpailun keskeinen voiton avain.
Lääkäriliiton talousjohtaja
Pentti Alhola
kuvasi palkitsemisperusteluissaan kilpailun yleistä tasoa hyväksi. Tuotesarjan voittanut Arthryl-ilmoitus nousi edukseen monilla ansioilla.- Voittanut ilmoitus muistettiin spontaanisti erittäin hyvin. Siitä sai hyödyllistä tietoa, se oli keskitasoa selkeämpi, herätti keskitasoa enemmän positiiviisia mielleyhtymiä ja sitä luettiin enemmän kuin muita ilmoituksia, summasi Alhola tutkimustoimisto Marcastin analyysiä ilmoituksista. Tutkimukseen haastateltiin 120 satunnaisesti valittua lääkäriä kutakin lehden kilpailunumeroa kohden.
Niiranen ja Virkkunen eivät hirveästi yllättyneet menestyksestä.
- Tiesimme, että se on hyvä mainos.
Lääkemainonta haastaa luovuuden
GlaxoSmithKline sijoittui tuotesarjassa toiselle ja yrityssarjassa kolmannelle sijalle. GSK:n kanssa yhteistyötä tehneen mainostoimisto Family inc. Relationsin edustajat pitivät lääkemainontaa haastavana sen tiukan sääntelyn takia.
- Lääkeilmoittelulla on oma, aika tiukka lainsäädäntönsä, mutta muuten siinä toimivat samat lainalaisuudet kuin muussakin mainostamisessa, totesivat mainostoimiston projektijohtaja
Leena Vento
ja ADJarkko Pennanen
.Kuuden numeron ilmoitukset puntarissa
Suomen Lääkärilehden Stetari-kilpailu järjestettiin nyt toisen kerran. Sääntöjen mukaisesti siihen osallistuivat kaikki etukäteen nimetyissä kuudessa kilpailunumerossa julkaistut reseptilääkeilmoitukset.
Stetari-ilmoituskilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää ja toimivaa lääkemainontaa sekä osoittaa, että tarkoin säädellylläkin mainonnan alueella voidaan tehdä lukijoita puhuttelevia ratkaisuja. Näin Suomen Lääkärilehti haluaa kannustaa lääketeollisuutta ja -markkinoijia sekä mainonnan suunnittelijoita tuoreisiin ratkaisuihin.