Ajan­kohtai­sta

Lapset käyttävät lääkkeitä heikoin tiedoin

Lääkekasvatus ontuu, vaikka jo 1-luokkalaisilla on kokemuksia lääkkeiden itsenäisestä käytöstä.

Lasten tiedot lääkkeiden käytöstä ovat pinnallisia ja heikkoja. Kuitenkin jo 1-luokkalaisilla on kokemuksia itsenäisestä lääkkeen käytöstä. Tämä käy ilmi proviisori Katri Hämeen-Anttilan väitöskirjasta.

Tutkimuksen mukaan lapset oppivat lääkkeiden käyttöön liittyvät tavat ja asenteet arkipäivän kokemuksista. Lapset suhtautuvat lääkkeisiin varauksellisesti, jopa peläten.

Jo 1-luokkalaisilla lapsilla oli satunnaisia kokemuksia lääkkeiden itsenäisestä käytöstä. 4-luokkalaiset olivat käyttäneet nenäsuihkeita, kipulääkkeitä ja yskänlääkkeitä itsenäisesti esimerkiksi silloin, kun vanhemmat eivät olleet kotona. 7-luokkalaisilla itsenäinen lääkkeiden käyttö oli yleisempää.

Lapset toivat esille, että lääkkeitä saa käyttää vain todelliseen tarpeeseen. Erityisesti 4-luokkalaiset olivat huolissaan siitä, mitä tapahtuu, jos ottaa vahingossa väärän lääkkeen. Yli 10-vuotiaat lapset tiesivät, että lääkkeistä voi tulla haittavaikutuksia.

Tutkimus toteaa, että lääkkeiden tarkoituksenmukaista käyttöä ei ole opetettu kouluissa, vaikka kyseessä on jokaisen tarvitsema taito. Opettajat pitävät lääkekasvatusta tärkeänä, mutta se on heille aiheena vieras.

Väitöstyössä luotiin lääkekasvatuksen oppimateriaalia verkkoon osoitteeseen www.uku.fi/laakekasvatus.

Sosiaalifarmasian alaan kuuluva väitöstutkimus tarkastetaan Kuopion yliopistossa.

Miia Soininen

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030