Lehti 3: Ajan­kohtai­sta 3/2017 vsk 72 s. 100

Miksi potilastietojärjestelmien käytettävyys ei parane?

Miia Soininen
Kuvituskuva 1

Potilastietojärjestelmien käytettävyys saa lääkäreiltä vaatimattomia arvioita vuodesta toiseen. Viime aikoina aihetta ovat käsitelleet muun muassa Medical Informatics -lehdessä julkaistu tutkimus sekä Nuorten Lääkärien Yhdistyksen kysely.

Miksi järjestelmiä ei saada paremmiksi, tutkija Johanna Kaipio Aalto-yliopiston tietotekniikan laitokselta?

– Suunnittelun ja käyttäjän näkökulmat eivät kohtaa. Suunnittelu- ja hankintavaiheessa ei edelleenkään panosteta siihen, että uusi käyttöliittymä, osa tai toiminnallisuus on järkevä loppukäyttäjän näkökulmasta. Ostajan pitäisi osata vaatia ja varmistaa, että se, mitä hän hankkii, on järkevä potilastietojärjestelmää käyttävän lääkärin näkökulmasta. Ostopäätöksen ehkä tekee joku muu kuin käyttäjä.

– Käyttöliittymäsuunniteluun pitäisi satsata oikeasti, ja käyttäjän näkökulma pitäisi tuoda keskiöön. Edelleen mennään hiukan muut asiat edellä.

– Osa ongelmista juontaa siihen, että monet järjestelmät ovat vanhoja ja niitä on kehitetty ajan saatossa. Kokonaisuutta on vaikea lähteä tekemään uudestaan. Kaikkea ei kuitenkaan pysty laittamaan vanhan järjestelmän piikkiin, koska samat ongelmat ovat myös uudemmissa toiminnallisuuksissa.

– Yksi käytettävyyden kehittämisen jarru on se, että varsinkin julkisen terveydenhuollon organisaatioiden on vaikea vaihtaa järjestelmiä. Ne ovat niin mammuttimaisia, ja tietojen siirtäminen ja kilpailutukset ovat isoja asioita.

Onko nähtävissä muutosta parempaan?

Lue myös

– Olen hiukan skeptinen siinä, että suurta muutosta olisi tapahtunut viimeisen kolmen vuoden aikana. Kansallisen tason muutokset ovat vieneet paukkuja perusjärjestelmän kehittämiseltä.

– Keskustelu ja asian pitäminen tapetilla voivat auttaa.

– Muutaman vuoden päästä on tapahtunut isompia muutoksia. Odotan mielenkiinnolla, millaisia arvioita Apotille annetaan.

Mitä sote-uudistus tarkoittaa tietojärjestelmien kannalta?

– Hyvä kysymys. Mielikuvani on, että tällä hetkellä on enemmän epävarmuutta ja kysymysmerkkejä myös tietojärjestelmän saralla. Halu saada varmuutta uudistuksesta ja sen yksityiskohdista voi olla yksi kehittämisen jarru.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030