Palvelusetelin käyttöä halutaan vauhdittaa lailla

Työryhmän mukaan palveluseteli sopisi palveluihin, joissa kuntalainen voi toimia kuluttajan tavoin.

Työryhmä esittää sosiaali- ja terveydenhuollon palveluseteliä koskevien säännösten kokoamista palvelusetelilakiin. Laki tulisi voimaan vuoden 2009 aikana. Tavoitteena on monipuolistaa kuntien palvelurakennetta kannustamalla kuntia laajentamaan palvelusetelin käyttöalaa nykyisestä. Palveluseteliä on toistaiseksi käytetty enimmäkseen kotipalveluissa vuodesta 2004 alkaen, ja tämän vuoden alussa käyttöalaa laajennettiin kotisairaanhoitoon.

Uudistus lisäisi kuntalaisen mahdollisuuksia valita julkisesti ja yksityisesti tuotetun palvelun välillä. Kunta päättäisi, missä palveluissa seteliä voisi käyttää. Kunta myös hyväksyisi palveluntuottajat, pitäisi näistä luetteloa ja tiedottaisi saatavilla olevista palveluista. Palvelunkäyttäjällä ei olisi subjektiivista oikeutta palveluseteliin ja hänellä olisi myös oikeus kieltäytyä palvelusetelin käytöstä. Tällöin hänet olisi ohjattava muuten järjestettyjen palvelujen piiriin.

Palvelusetelin arvon olisi oltava kuntalaisen näkökulmasta kohtuullinen. Arvoa määriteltäessä otettaisiin huomioon kustannukset, jotka kunnalle aiheutuvat vastaavan palvelun tuottamisesta sekä asiakkaan maksettavaksi jäävä omavastuuosuus. Palveluseteli voisi olla joko tasasuuruinen tai tulosidonnainen. Omavastuuosuutta ei olisi käyttäjälle maksuttomissa palveluissa, kuten joissakin vammaispalveluissa.

Palveluseteli sopisi hyvin palveluihin, joissa kuntalainen voi toimia kuluttajan tavoin. Tällaisia ovat erityisesti tuotteistetut palvelut, joiden hinnoista ja laadusta on sekä kunnilla että asiakkailla riittävästi tietoa. Esimerkkejä tällaisista ovat eräät kiireettömät kirurgiset toimenpiteet, lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineet, kuten kuulokojeet tai peruukit sekä palvelusetelillä jo aiemmin tuotetut kotona annetut palvelut. Palveluseteli ei sovi kiireelliseen hoitoon tai tahdosta riippumattomaan hoitoon.

Palvelusetelin käytön laajentamista valmistelleen työryhmän esityksen vastaanottanut peruspalveluministeri Paula Risikko pitää kuntalaisten valinnanmahdollisuuksien paranemista myönteisenä tavoitteena.

– Laajentamalla palvelusetelin käyttöalaa monipuolistetaan palvelujen saantia eri puolilla Suomea. On tärkeää, että kunnat todella tiedottavat palveluista ja ohjaavat asiakkaita niiden käytössä. Esimerkiksi ikäihmisille on tarjottava riittävästi neuvontaa. Ja vaikka on selvää, että palveluntuottaja on vastuussa palvelun laadusta, viime kädessä vastuu on kunnalla, Risikko huomauttaa.