Sairaaloissa huomio tietoliikenteen varajärjestelmien kehittämiseen
Valviran mukaan HUS:ssa koetuista tietoliikennehäiriöistä tulisi ottaa oppia myös muissa sairaanhoitopiireissä.
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri selvitti HUS:ssa 7.–8.11.2017 esiintyneitä tietoliikennehäiriöitä ja niiden vaikutuksia potilasturvallisuuteen. Tietoliikennehäiriöt haittasivat vakavasti HUS:n sairaaloiden potilastietojärjestelmien, laboratorio- ja kuvantamisjärjestelmien ja automaattisten lääkkeenjakojärjestelmien toimintaa.
Häiriötilanteen juurisyyksi paljastui konesalin keskuskytkimen vika, jonka taustalla oli muistin ylivuodon vioittama linjakortti. Vakavasta häiriötilanteesta huolimatta valvontaviranomaisten tai HUS:n tietoon ei tullut akuutteja, potilaiden turvallisuuden vaarantumiseen johtaneita tilanteita. Saadun selvityksen perusteella HUS:n toiminta häiriötilanteessa on ollut asianmukaista. HUS:ssa on myös ryhdytty ripeästi kehitystoimiin vastaavien häiriötilanteiden välttämiseksi.
Tietoliikennejärjestelmän valvontaan kiinnitettävä huomiota
Valviran mukaan HUS:ssa koetuista tietoliikennehäiriöistä tulisi ottaa oppia myös muissa sairaanhoitopiireissä. Sairaaloissa on kiinnitettävä huomiota varajärjestelmien kehittämiseen.
Esimerkiksi HUS:n tapauksessa varautumista on parannettu varaamalla konesaliin varalinjakortti. Sekä ohjelmistojen että laitteiston ajantasaisuus varmistetaan HUS:ssa jatkossa huoltoikkunajärjestelyin ja tietoliikenneverkon elinkaarenhallintapalveluilla.
Tietoliikennejärjestelmän valvontaan ja organisaation toimivaan hälytysjärjestelmään tulee kiinnittää huomiota. HUS:ssa käynnistetään Security Operation Center -toiminta, jonka avulla tietojärjestelmiin liittyvät häiriötilanteet havaitaan nopeasti ja niiden vaikutuksia kyetään arvioimaan nykyistä tehokkaammin. Myös tilanne- ja valmiusjohdon hälyttämisen käytäntöjä tehostetaan.
Häiriötilanteiden viestintään riittävästi resursseja
HUS:n häiriötilanne nosti esiin myös sen, että tietojärjestelmiin tai tietoliikenneyhteyksiin liittyvissä häiriötilanteissa valmiusjohtoon tulee aina hälyttää myös ICT-asiantuntija.
Häiriötilanteiden viestintään on varattava riittävästi resursseja, mikä huomattiin myös HUS:n tietoliikennehäiriötilanteessa. Organisaatioissa on lisäksi varmistettava, että häiriötilanteissa tarvittavat sisäiset ja ulkoiset jakelulistat pidetään ajan tasalla.
Kuva: Panthermedia