Tulevat lääkärit ja sairaanhoitajat opiskelevat yhdessä
Tampereen korkeakoulujen yhdistyminen lisää lääketieteellisen tiedekunnan yhteistyötä teknillisen yliopiston ja ammattikorkeakoulun kanssa.
Tehtävä on poistaa luomi siansorkasta. Sairaanhoitajaopiskelija valmistelee leikkaustilan ja desinfioi leikkauskohdan. Lääketieteen opiskelija puuduttaa, viiltää luomen pois ja ompelee haavan kiinni. Muun muassa tällaisia yhteisopintoja Tampereen yliopiston lääketieteen opiskelijat ja ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijat tekivät keväällä.
Yhteisopinnot lisääntyvät, kun Tampereen yliopiston, teknillisen yliopiston ja ammattikorkeakoulujen yhdistymishanke Tampere 3 etenee vuodenvaihteessa.
– Opiskelijoiden kokemukset yhteisopinnoista ovat hyviä. Suhtaudumme yhdistymiseen positiivisesti, sanoo lääketieteen opiskelijoiden etujärjestön Tampereen Lääketieteen Kandidaattiseuran puheenjohtaja Eero Nihtinen.
Tampere 3 -hankkeessa Tampereen yliopisto ja Tampereen teknillinen yliopisto yhdistyvät säätiöyliopistoksi. Tampereen ammattikorkeakoulu siirtyy uuden säätiöyliopiston omistukseen. Tavoite on, että uusi säätiöyliopisto aloittaa toimintansa vuonna 2018.
Lääketieteessä yliopistojen yhdistyminen ottaa ensimmäisen askeleensa jo ensi vuonna, kun lääketieteen yksikkö ja biolääketieteellisen teknologian yksikkö yhdistyvät lääketieteen ja biotieteiden tiedekunnaksi. Samassa yhteydessä muodostuu BioMediTech-instituutti, jossa Tampereen yliopisto ja teknillinen yliopisto tekevät yhteistutkimusta.
– BioMediTech tuo yliopistojen tutkimuksen lähelle toisiaan, sanoo lääketieteen yksikön johtaja, professori Matti Lehto.
Ei muutoksia opetukseen
Opiskelijat eivät usko, että korkeakoulujen yhdistyminen muuttaa merkittävästi lääketieteen opintoja. Lääkärin osaaminen ja sitä kautta opintojen sisältö on säädelty valtakunnallisesti kaikille lääketiedettä opettaville yliopistoille.
– Jo nykyisellään kuuden vuoden opinnot ovat niin tiiviit, että opintojen sisällöissä ei ole paljon liikkumavaraa, sanoo Nihtinen.
Hän arvioi, että tutkimusyhteistyö teknillisen yliopiston kanssa hyödyttää opiskelijoita syventävien opintojen kautta. Käytännön opetus sairaanhoitajaopiskelijoiden kanssa antaa mahdollisuuksia harjoitella todellisia hoitotilanteita jo opintojen aikana.
– On hyvä asia, että terveydenhuollossa tyypillistä moniammatillista yhteistyötä voi harjoitella jo opiskeluaikana.
Myös Lehto toteaa, että lääketieteen opetus muuttuu yhdistymisessä vähän. Suurimmat hyödyt löytyvät tutkimuksesta, kun teknologian ja lääketieteen tutkimus voidaan yhdistää. Jo nyt tutkimusyhteistyö on tuottanut mielenkiintoisia tuloksia.
Yliopistot ovat kehittäneet muun muassa elektronista nenää eli pienikokoista laitetta, joka voisi haistaa ihmiskudoksista esimerkiksi infektioita ja syöpäsoluja.
– Tämäntyyppinen tutkimus lisääntyy varmasti jatkossa, Lehto toteaa.