Lehti 43: Liitto toi­mii 43/2016 vsk 71 s. 2740 - 2741

Lääkäripäivät on nyt Lääkäri 2017: pelkistetty, moderni ja rohkea

Lääkäripäivien visuaalinen ilme on modernisoitu tähän päivään. Myös toiminnallisia uudistuksia on tehty. Laadukas ohjelma on edelleen kaiken perusta.

Tuija Metsäaho
Kuvituskuva 1

Kuvituskuva 2

Duodecimin varapääsihteeri, koulutuspäällikkö Juha Pekka Turunen tunnustaa olevansa Lääkäripäivien brändiuudistuksen aloitteentekijä. Hän on ollut Lääkäripäivien johtoryhmässä 2000-luvun alusta asti ja on työssäänkin paljon koulutusten kanssa tekemisissä.

– Lääkäripäivien uudistus sijoittuu sopivasti Suomen satavuotisjuhlavuoteen.

Brändin uudistustyö aloitettiin viime keväänä. Tarjousten perusteella valittiin yhteistyökumppaniksi suunnittelutoimisto Mucho Mojo, jonka nimi muuttuu näinä päivinä muotoon Ritanen, Kormano & co.

Suunnittelija Tatu Ritanen sanoo, että projekti kiinnosti alusta alkaen. Työparina hänellä on visuaalinen suunnittelija Toni Kormano.

– Lääkäripäivät on sellainen koulutustapahtuma, jolla on merkitystä ja paljon sisältöä. Kaikki kulttuuriin ja tieteeseen liittyvä kiinnostaa minua, Ritanen toteaa.

Käytännön työ alkoi yhteisessä työpajassa.

– Kysyimme mitä ja millainen on Lääkäripäivät. Mitä se tarkoittaa kohderyhmille? Miltä se näyttää tulevaisuudessa? Ritanen erittelee.

– Meillä oli visuaalinen runko vastakohtaisia esimerkkejä, joista valittiin, mikä miellyttää eniten.

Juha Pekka Turunen sanoo, että uudelta ilmeeltä toivottiin selkeää tyylikkyyttä ja tunnistettavuutta.

– Halusimme hillittyjä värejä ja inhimillisyyttä. Kun ennen logossa oli mukana käärmeitä, nyt mennään enemmän yleisellä ilmeellä.

Turusen mukaan työpajassa naksahti hyvin puolin ja toisin.

Työpajan jälkeen suunnittelijoilla oli vahva visio värimaailmasta ja typografiasta. He pyörittelivät ideoita yhdessä.

– Toni keskittyy enemmän printtiin ja minä digiin. Tärkeää on, että suunnittelussa säilytetään tietty rentous, eikä asioita ylitulkita. Kun tulee selkärankatuntuma, että tämä on hyvä, se on yleensä siinä, Ritanen kuvaa.

Ylimääräinen pois

Lääkäripäivien nimi lyhennettiin muotoon Lääkäri 2017. Minkälainen ajatus tässä oli takana?

– Kun asioita yksinkertaistaa, niistä tulee yleensä parempia. Lääkäri 2017 on kannanotto, Tatu Ritanen valottaa.

Hän on erityisen ylpeä brändiuudistuksen kokonaislinjauksesta.

– Se on hyvin pelkistetty, mikä tekee siitä voimakkaamman. Kaikki ylimääräinen on poistettu. Näin vahvistetaan yhteisiä Lääkäripäiviä. Uusi ilme on moderni ja rohkea koko designin mittakaavassa tässä genressä.

Hän iloitsee myös siitä, että se otettiin hyvin vastaan.

– Hektisessä projektimaailmassa tämä on ollut ihastuttavan rento projekti, joka on mennyt kivasti eteenpäin. Aina ei tule niin selkeää visiota kuin tässä tuli.

Ritanen muistuttaa vielä, että tämä on vasta alkua.

– Kyseessä on pitkä projekti. Nyt käytetään enemmän uusia kanavia tapahtumien välillä ja otetaan kantaa, mitä voidaan rakentaa.

Lue myös

Myös Turunen painottaa, että näkyvän ulkoasu-uudistuksen lisäksi on tulossa monia toiminnallisia muutoksia.

– Lääkäri 2017:ssä on päiväkohtaiset teemat. Tulossa on sähköinen tapahtumasovellus, jonka voi ladata kännykkään. Myös näyttelyä kehitetään aktiivisemmaksi. Kurssiosallistujat saavat ensi kertaa lounaan näyttelyssä. Joka päivä on myös ilmainen kurssi kaikille näyttelyyn osallistuville lääkäreille.

Ison koulutustapahtuman käytännön järjestelyt vaativat valtavasti organisointia.

– Tämä on koko ammattikunnan yhteinen ponnistus. Haluan henkilökohtaisesti kiittää Lääkäriliiton koulutuskoordinaattori Terhi Leppästä, joka pitää lankoja käsissään ja vastaa siitä, että asiat sujuvat.

Lääkäri 2017:ää kehitetään jatkuvasti palautteen perusteella.

– Haluamme, että Lääkäri 2017 on sellainen tapahtuma, joko kokoaa kaikki lääkärit yhteen ja jossa käydään hyvää ammattikunnan keskustelua. Odotan kovasti palautetta brändiuudistuksesta.

Lääkäri 2017 Helsingin Messukeskuksessa 10.1.2017–13.1.2017.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030