Lehti 40: Liitto toi­mii 40/2007 vsk 62 s. 3676 - 3677

Luottamuslääkäri auttaa tiukassa paikassa

Luottamuslääkäriverkosto juhlisti 10-vuotista toimintaansa seminaarilla. Puheenvuoroista ilmeni, että verkoston tarjoamat palvelut ovat kysyttyjä. Niistä on hyötyä erityisesti uraansa aloittavalle lääkärille, jonka elämäntilanne on usein kuormittuneempi kuin kokeneemmalla kollegalla.

Minna Seppä

T oiminta sai alkunsa

Vuokko Huplin

ja

Markku Olkinuoran

vuonna 1990 julkaisemasta, ongelmalääkäreitä käsittelevästä artikkelista. Kirjoittajien saamat yhteydenotot kertoivat, että oli lähinnä raapaistu laajaa ongelmaa.

- Vuokko Hupli otti yhteyttä minuun tänne liittoon. Kokosimme epävirallisen ryhmän, joka teki kolme selvitystä, ja ehdotti tulosten pohjalta virallisen työryhmän perustamista. Näin teimme, ja vuonna 1993 jätimme esityksen luottamuslääkäritoiminnan käynnistämisestä, Santero Kujala kertoo.

Väliin tuli lama. Vuonna 1996 perustettiin uusi työryhmä, ja toiminta alkoikin jo syksyllä 1997.

- Halusimme, että verkoston lääkärit ovat luotettavaksi tiedettyjä ja arvostettuja, joten päädyimme kutsumenettelyyn. Persoona ratkaisee, ei niinkään alue- tai erikoisalaedustavuus.

Aloite aina potilaalta

Suomen järjestelmälle on erityistä, että luottamuslääkäri neuvonnan lisäksi hoitaa potilasta. Apua annetaan vain potilaan pyynnöstä.

- On maita, joissa luottamuslääkäri ottaa yhteyttä lääkäriin, joka on joutunut lehtien palstoille jonkun ongelman takia. Me emme tee näin, koska emme halua, että mukaan tulee valvontaelementti, Kujala sanoo.

Verkosto on järjestänyt luottamuslääkäreille koulutusta, mitä Kujalan mielestä pitäisi tehdä säännöllisemmin.

- Tulevaisuutta visioidessa kannattaa peilata omaa toimintaa muiden kokemuksiin. Suomen kaltaisia verkostoja toimii lähinnä Pohjoismaissa ja Englannissa.

- Yhdysvalloissa taas ohjataan lääkärit kuntoutusohjelmiin. Siellä myös huolenaiheet ovat osin toiset: hoidollisten rajojen rikkominen ja parisuhdeongelmat ovat korostuneemmin esillä kuin meillä.

Aito kuuntelu edistää jaksamista

Johtaminen luo onnistuessaan työnteolle otolliset olosuhteet. Professori

Jouko Lönnqvist

Kansanterveyslaitokselta eritteli juhlaseminaarissa sitä, miten päämäärään terveydenhuollon organisaatioissa päästään.

Lue myös

Lönnqvistin mukaan tulisi tavoitella lääketieteellisiä prosessiorganisaatioita, jotka keskittyvät keskeisten ongelmien ratkomiseen. Tuloksellisuuden mittari on se, miten hyvin potilasta palvellaan. Tavoitteen ymmärtäminen edistää työntekijöiden jaksamista, ja päämäärän kirkastaminen on johtajan tehtävä.

Lönnqvist rohkaisi lääkärijohtajia unohtamaan organisaatiokaavioiden piirtelyn ja keskittymään siihen, mitä ja miten tehdään.

- Paljon voitetaan sillä, jos säännöllisissä kehityskeskusteluissa aidosti kuunnellaan työntekijää.

Lönnqvistin mukaan kokonaisuutta palvelisi myös se, että johtotehtävistä maksettaisiin parempaa palkkaa niin, jolloin yhä useampi tekisi vuorotellen hallinnollista ja kliinistä työtä.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030