Lehti 11: Liitto toi­mii 11/2003 vsk 58 s. 1360 - 1361

Sonera vastaa FiMnet Free -palvelua koskeviin kysymyksiin

Viime vuoden kesäkuussa Lääkäriliitto, Apteekkariliitto, Eläinlääkäriliitto ja Hammaslääkäriliitto alkoivat tarjota jäsenpalveluna kaikille jäsenilleen FiMnet Free -nimellä kulkevaa internet-liittymää. Se tarjoaa internet-yhteyden lisäksi sähköpostin pysyvällä fimnet.fi -osoitteella, kotisivut sekä muita hyötypalveluita. Yhteistyökumppanina on ollut Sonera. Palvelun käyttöönotossa on ollut joitain ongelmia. Soneran department director Petri Huhtala vastaa FiMnet Freetä koskeviin kysymyksiin.

Miksi yhteistyökumppaniksi on valittu Sonera?

- Sonera on luotettava yhteistyökumppani, jolla on vankka osaaminen internet-liittymien ja niihin liittyvien lisäpalveluiden tarjoamisesta valtakunnallisesti.

Millainen tuote on FiMnet Free?

- Fimnet Free on Lääkärialan liittojen jäsenilleen tarjoama internet-liittymätuote. Liittymässä on yksi valtakunnallinen numero ja se tarjoaa jäsenille pääsyn liiton sivustoille ja sivuilla tarjottaviin palveluihin. Fimnet Free on liittymä, jonka avulla pääsee internetiin modeemi-/ ISDN-yhteyksien avulla. Liittymässä on myös lisäpalveluita, kuten sähköposti, lisäpostilaatikot, käyttäjäkohtaista kotisivutilaa ja webmail (sähköpostin lukumahdollisuus internetin kautta, myös muualla kuin omalla koneella).

Mikä on Soneran osuus FiMnet Freen teknisessä toteutuksessa?

- Soneran ja Fennomedin sopimuksen perusteella Sonera toimittaa Fennomedille Fimnet Free -palvelun teknisen toteutuksen, joka sisältää internet-yhteydet ja lisäpalvelut. Fennomed tarjoaa palvelua edelleen jäsenilleen, jotka saavat käyttöönsä Fimnet Free -liittymän ja siihen sisältyvät palvelut.

Kuinka palvelun käyttöönotto on sujunut?

- Palvelu toimii nyt normaalisti ja käyttäjämäärät ovat kasvaneet tasaisesti koko ajan. Liikkeellelähtövaiheessahan palvelussa esiintyi valitettavia teknisiä ongelmia, jotka koettelivat joidenkin käyttäjien kärsivällisyyttä. Uskomme, että yhä useammat käyttäjät löytävät palvelun ja havaitsevat sen tarjoamat mahdollisuudet internetin hyödyntämiseen.

Mistä ongelmat palveluissa ovat johtuneet?

- Fimnet Freen tapainen palvelu kootaan useasta eri osasta. Tällaisen palvelukokonaisuuden toimittaminen on yritykseltä toiselle yritykselle tai yhteisölle suunnattu järjestelmäprojekti, jossa riskien tunnistaminen tehdään etukäteen. Riskien täydellinen poissulkeminen oli kuitenkin mahdotonta vaikka varautuminen tehtiin huolellisesti etukäteen. Tässä projektissa toteutui joitakin riskejä, jotka näkyivät mm. eräillä käyttäjillä ilmenneinä yhteysongelmina. Asiakkaiden käytössä olevat erilaiset tietokoneet, käyttöjärjestelmät ja muut tietojenkäsittelyvälineet muodostavat sellaisen määrän erilaisia yhdistelmiä ettei kaikkien kombinaatioiden saumatonta toimintaa voida aina testata etukäteen ennen uuden palvelun käyttöönottoa.

- Myös toimittamiseen ja asiakkaan tekemään testaukseen olisi ehkä ollut syytä varata enemmän aikaa.

Onko palvelu kilpailukykyinen muiden ilmaisten liittymien kanssa?

- Käsityksemme mukaan soittosarjan hinta ja vastaavasti palvelukokonaisuuden laatu ovat oikeassa suhteessa. Käyttäjät päättävät luonnollisesti itse mitä markkinoilla olevaa internet-liittymää haluavat käyttää.

- Palvelukokonaisuus on luotettava ja perustuu toimivaan tekniikkaan. Fimnet Free tarjoaa internet-liittymäpalveluiden lisäksi jäsenille kanavan kommunikointiin muiden jäsenten sekä liittojen kanssa. Sama toimii myös toiseen suuntaan, eli Fimnet Free on myös lääkärialan liitoille kanava jäsenistölle suuntautuvaan tiedottamiseen ja yhteydenpitoon.

Koska saamme käyttöön Fonecta Finderin?

- Fonecta Finder on hakupalvelu, jolla voidaan tehdä henkilö- ja puhelinnumerohakuja. Finderin toteutus saadaan valmiiksi näillä näkymin lähiviikkojen aikana.

Mihin ottaa yhteyttä ongelmatilanteissa?

Lue myös

- Palvelunumeromme ovat muuttuneet 1.2.2003 alkaen. Sähköpostiin, käyttäjätunnuksiin, salasanoihin, jne. liittyvissä yleisissä kysymyksissä numero on 0800 17000. Jos liittymän toiminnallisuudessa on teknisiä ongelmia, tarjotaan tukea numerossa 0800 19101. Fennomed hoitaa kadonneiden käyttäjätunnusten ja jäsenyyteen perustuvien ongelmien tukea numerossa 09-393091.

Millä tavoin Sonera kehittää FiMnet Free palveluun kuuluvia palveluitaan?

- Alan johtavana asiantuntijana kehitämme palveluitamme ja seuraamme markkinoita jatkuvasti, joten Fimnet Freen kehittämiseen löytyy varmasti valmiuksia kunhan yhdessä tunnistamme kehittämistarpeet ja -toiveet. Olemme esimerkiksi tehneet parannuksia webmailin toiminnallisuuteen Fennomedin esittämien toiveiden mukaisesti.

Onko FiMnet Free palveluihin tulossa mobiiliominaisuuksia ja millä aikataululla?

­ Mobiiliominaisuudet ovat kiinnostava osa-alue ja erilaisten palvelukokonaisuuksien yhdistäminen avaa uusia mahdollisuuksia teleoperaattoritoiminnassa. Fimnet Free-palvelun mobiiliominaisuudet kuuluvat kuitenkin pidemmän aikavälin kehittämissuunnitelmiin, joten aikatauluista ei voida vielä sanoa tarkkoja arvioita. Pyrimme tiedottamaan uusista palveluista kuluvan vuoden aikana.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030