Lehti 34: Liitto toi­mii 34/1998 vsk 53 s. 3980

Uuden erikoislääkärikoulutuksen käsitteitä

Vastuuhenkilö

Erikoistumiskoulutuksesta vastaa koulutuksen vastuuhenkilö. Käytännössä jokaisella erikoisalalla on yksi vastuuhenkilö. Runkokoulutuksella ja eriytyvällä koulutuksella voi periaatteessa olla myös eri vastuuhenkilöt. Mitä ilmeisimmin vastuuhenkilö on alan professori, joskaan ei välttämättä. Vastuuhenkilö hyväksyy jokaisen erikoistuvan lääkärin koulutussuunnitelman.

Henkilökohtainen koulutussuunnitelma

Koulutussuunnitelma voi olla esimerkiksi sivun mittainen luettelo, kuinka monta kuukautta erikoistuva lääkäri tulee työskentelemään kussakin toimipisteessä ja yliopistoklinikassa. Käytännössä tämä ei kovin paljoa eroa nykyisestä satelliittikoulutuksesta, jossa jokaisella erikoistuvalla on oma koulutussopimus.

Kouluttaja

Vastuuhenkilö nimeää koulutusohjelman kouluttajat. Kouluttajat voivat olla yliopistossa mutta myös yliopiston ulkopuolella. Kouluttaja voi olla vaikkapa maakuntasairaalan ylilääkäri tai yliopistoklinikan opettaja. Kouluttaja vastaa osaltaan erikoistuvan lääkärin työn ja koulutuksen sujumisesta niin, että koulutussuunnitelma edistyy. Kouluttajalla on tiedekunnan myöntämät koulutusoikeudet.

Henkilökohtainen ohjaaja

Jokaisella erikoistuvalla lääkärillä pitää olla työpaikalla henkilökohtainen ohjaaja. Ohjaajan nimittää koulutuksen vastuuhenkilö. Ohjaaja ohjaa erikoistuvan työtä koulutuspaikassa. Ohjaaja myös seuraa erikoistuvan lääkärin henkilökohtaista koulutussuunnitelmaa. Avoin kysymys on, voiko ohjaaja olla lähin esimies.

Lokikirja

Lue myös

Tarkoitus on saada jokaiselle erikoistuvalle lokikirja, joka käytännössä on opintokirjan näköinen mutta sitä yksityiskohtaisempi. Siinä on lueteltu työtehtäviä ja asioita, joista koulutettavan on täytynyt saada kokemusta työssään. Lokikirjan tilalle saattaa tulla myös portfolio.

Vastuu ja arviointi

Uudessa järjestelmässä koulutuksen vastuuhenkilö on vastuussa koulutuksesta tiedekunnalle. Kouluttajat ovat vastuussa vastuuhenkilölle siitä, että koulutus sujuu koulutusohjelman mukaisesti. Kouluttaja arvioi koulutettavan koulutusta; ohjaajan tehtävä on enemmän myös opastava. Koulutuksessa olevat osallistuvat koulutuksen arviointiin aktiivisesti. Lisäksi erikoistuvan lääkärin olisi tavattava vastuuhenkilö ainakin koulutusputken alussa ja esimerkiksi runkokoulutuksen ja eriytyvän koulutuksen taitteessa.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030