1. Lääkärilehti
  2. Ajassa
  3. Apotin kuherruskuukausi käynnissä Vantaalla
Ajan­kohtai­sta

Apotin kuherruskuukausi käynnissä Vantaalla

Perusterveydenhuollon ensikosketus uuteen potilastietojärjestelmään on ollut varovaisen positiivinen.

Apotin kuherruskuukausi käynnissä Vantaalla Kuva 1 / 1

Vantaan Martinlaakson terveysasemalla Apotti-potilastietojärjestelmä on ollut käytössä muutaman päivän ajan. Ensituntuma potilastietojärjestelmästä on henkilökunnan mukaan varovaisen positiivinen. Äitienpäivänaattona tapahtuneen käyttöönoton jälkeen järjestelmä ei ole kaatunut kertaakaan.

– Ongelmia on ollut enemminkin käyttäjissä, jotka eivät ole tienneet miten edetä järjestelmän kanssa, kertoo Martinlaakson terveysaseman terveyskeskuslääkäri Sirkku Vuorma.

Vuorman mukaan alku on ollut kankea ja työläs, koska Apotti poikkeaa niin paljon aikaisemmasta GFS-potilastietojärjestelmästä. Alkuvaiheessa kuluu normaalia enemmän aikaa, kun kahden potilastietojärjestelmän tietoja sovitetaan yhteen.

– Apotti lukee esimerkiksi reseptikeskuksesta reseptit ja vanhasta potilastietojärjestelmästä pysyvät diagnoosit, allergiat ja rokotustiedot, jotka me hyväksytään. Se vie aikaa.

Opeteltavaa piisaa, koska Apotti poikkeaa visuaalisesti ja toiminnallisesti vanhasta. Tässä auttaa henkilökunnan joukosta Apotin saloihin perehdytetyt lääkärit ja hoitajat sekä varsinaisen emoyhtiön koulutetut tukihenkilöt. Heitä on Martinlaaksossa kaksi.

Kollega keskittyy auttamiseen

Lääketieteen lisensiaatti Janne Hänninen on perehtynyt Apotin toimintaan. Hän on juossut muutaman päivän ajan huoneesta toiseen jakaen apua. Apua saa matalalla kynnyksellä esimerkiksi WhatsApp-sovelluksen kautta.

– Sen kautta pyydetään tulemaan tiettyyn huoneeseen ja auttamaan esimerkiksi kirjautumisongelman kanssa. Yritän hoitaa ongelman paikan päällä, mutta jos en pysty siihen, vien asian eteenpäin.

Lue myös

Hänninen pystyy keskittymään kollegoiden auttamiseen, koska on "irrotettu" potilastyöstä muutamaksi viikoksi.

– Kokonaisuus huomioiden kaikki on mennyt yllättävän hyvin. Ei ole tullut sellaisia suuria virheitä, joita ei olisi pystynyt ratkaisemaan nopeasti, Hänninen sanoo.

Vuorman mukaan tilanne paranee, kun toistojen kautta asioista tulee rutiinia. Nyt järjestelmää on käytetty vasta muutaman päivän ajan. Hän kiittelee viime viikon täydennyskoulutuksia. Tiettyjen aiheiden kertaaminen auttoi käyttöönotossa.

– Suhtaudumme optimistisesti. Kyllä me opimme, hän toteaa.

Kuva: Mikko Käkelä

Kirjoittajat
Tuomas Keränen

Etusivulla juuri nyt

Kolumni
Asiantuntijat rajoillaan

Hanna Nohynek pohtii asiantuntijuuden ja lobbauksen rajoja.

Ajassa
Sote-malli sopii lääkäreille

– Hoitotakuun kiristäminen pitää toteuttaa mahdollisimman pian, Lääkäriliiton Heikki Pärnänen muistuttaa.

Ajassa
Miten Lääkäriliitto pyrkii vaikuttamaan hallitusneuvotteluihin?

Perusterveydenhuollon hoitotakuun tiivistäminen on ollut liiton ykköstavoite hallitusohjelmaan, liiton toiminnanjohtaja Kati Myllymäki sanoo.

Ajassa
Etätyö vaatii kokemusta

Isoin plussa on se, ettei aika kulu enää työmatkoihin – talvella saan tehdä töitä takkatulen ääressä ja kesällä terassilla, Marika Kandell sanoo.

Tieteessä
Väitös avasi uuden lähestymistavan sydänperäiseen sokkiin

Heli Tolppanen tutki EKG-muutosten sekä uusien biomerkkiaineiden ennustearvoa akuutissa sydämen vajaatoiminnassa ja sydänperäisessä sokissa.

Ajassa
Onko teillä tilaa?

Potilassiirrot välittävä ohjelmisto nopeuttaa työtä ja vähentää virheitä, kertoo ohjelmistoyhtiön toimitusjohtaja, lääkäri Taavi Saviauk.