Ajan­kohtai­sta

Keskusteleva tekoäly auttaa Nuorten mielenterveystalon asiakkaita

Tukea saa oman tilanteen arviointiin ja avun piiriin hakeutumiseen.

Anne Seppänen
Kuvituskuva 1
Adobe/AOP

Keskustelevaan tekoälyyn perustuvan Mielenterveystalon virtuaaliapuri Millin käyttö on vakiintunut osaksi Nuorten mielenterveystalon palveluvalikoimaa.

Erityisen aktiivisesti siltä haettiin apua koronavirustilanteen aiheuttamiin huoliin maalis-huhtikuun vaihteessa. Silloin Milli kävi yhden viikon aikana yli 500 keskustelua. Vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana se kävi yhteensä 6500 keskustelua. Eniten palvelua käytetään virka-aikojen lisäksi myöhään illalla.

– Erityisesti nuoret ovat oppineet hakeutumaan Millin juttusille ja pyytämään siltä apua. Milli auttaa nuorta arvioimaan tilannettaan ja hakeutumaan auttavan ihmisen luo. Tavoitteemme on, että mahdollisimman moni nuori pääsisi oikean avun piiriin jo varhaisessa vaiheessa sen sijaan, että joutuu jonottamaan erikoissairaanhoitoon, sanoo HUS:n nuorisopsykiatrian linjajohtaja Klaus Ranta tiedotteessa.

Milli kertoo mistä saa apua

Milli tarjoaa käyttäjälleen tukea ja kertoo luotettavasti, mistä hänen kannattaisi hakea apua ahdistukseen tai masennukseen. Virtuaaliapurin kanssa voi myös arvioida oireidensa vakavuutta täyttämällä ahdistus- tai masennuskyselyn.

Tukea saa lisäksi muun muassa itsetunto-ongelmiin, yksinäisyyteen ja kaverisuhteisiin liittyvissä kysymyksissä. Milli neuvoo myös, miten toimia esimerkiksi itsetuhoisten ajatusten kanssa tai muissa kriisitilanteissa.

Lue myös

– Perinteinen chatbot osaa vastata ennalta määriteltyihin kysymyksiin, ennalta määritellyllä tavalla. Millin kaltainen keskustelevaan tekoälyyn pohjautuva virtuaaliapuri sen sijaan tulkitsee käyttäjänsä tarpeita laajemmin, kertoo kehitystyössä mukana olevan Accenturen terveys- ja julkisten palveluiden johtaja Konstantin Vdovenko.

Tekoälyn osaaminen kehittyy jatkuvasti sen mukaan, mitä siltä kysytään. Pian sen uskotaan osaavan vastata myös elämäntilanteeseen tai tarkkaavaisuushäiriöihin liittyviin kysymyksiin.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030