Ajan­kohtai­sta

Kaatumisista kuolemaan johtavia kaularankavammoja

Liikenneonnettomuudet olivat suurin kuolemaan johtavan kaularankavamman syy vuoteen 1998, mutta siitä eteenpäin kaatumiset.

Ulla Toikkanen
Kuvituskuva 1

Kuolemaan johtavien kaularankavammojen ilmaantuvuus kasvoi Suomessa 1987–2010. Vuonna 2010 ilmaantuvuus oli miljoonaa henkilöä kohden noin 20. Potilaiden keski-ikä nousi myös huomattavasti. Alkoholi oli mukana noin kolmasosassa kuolemaan johtavassa kaularankavammassa. Nämä havainnot teki Tuomo Thesleff väitöstutkimuksessaan.

Hänen mukaansa diagnostisia virheitä ja estettävissä olevia haittatapahtumia sattui enemmän tarkastelujakson 1987–2010 loppupuolella huolimatta siitä, että kuvantamistutkimusten saatavuus ja yleinen terveydenhuollon taso on parantunut.

Suurentunut kaularankamurtuman riski todettiin ensiavussa pään vamman vuoksi tutkituilla potilailla, joilla oli korkeaenerginen vammamekanismi, korkea ikä, tuoreita vammalöydöksiä pään tietokonekerrostutkimuksessa tai kasvomurtuma. Yleisimmin murtui toinen kaulanikama.

Kaatumisia ehkäistävä

Kaularankavammojen määrän voi olettaa kasvavan väestön keski-iän noustessa. Kaatumisten ennaltaehkäisy on siis ensiarvoisen tärkeää. Kaularankavammojen diagnostiikkaan liittyy virheen mahdollisuus, mikä tulee tiedostaa erityisesti tutkittaessa kaatumisen seurauksena vammautuneita iäkkäitä potilaita.

Lue myös

Väitöstutkimuksen epidemiologiset sekä diagnostisiin virheisiin ja haittatapahtumiin liittyvät tiedot kerättiin Suomessa laadituista kuolintodistuksista, joissa oli merkintä kaularankavammasta vuosilta 1987–2010. Kaularankamurtumien riskitekijöitä päävammapotilailla tutkittiin potilaista, joille oli tehty akuutin pään vamman vuoksi tietokonetomografia TAYS:n ensiavussa 2010–2012.

LL Tuomo Thesleffin väitöstutkimus Cervical spine injuries: Epidemiology and diagnostic challenges tarkastetaan 1.12.2017 Tampereen yliopistossa.

Kuva: Panthermedia

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030