Lehti 42: Ajan­kohtai­sta 42/2017 vsk 72 s. 2353

Lääketieteen opetus arvioidaan

Hertta Vierula
Kuvituskuva 1

Suomalaista lääketieteen perusopetusta ei ole koskaan kokonaisuutena arvioitu. Asiaan on tulossa muutos, kun kansainvälinen arviointiryhmä saa ensi kesänä työnsä valmiiksi.

– Lääketieteellisen koulutuksen ja lääkärien toimintaympäristö on isossa muutoksessa. Nyt on hyvä aika katsoa, miten koulutus vastaa tulevia tarpeita ja miten sitä pitäisi kehittää, sanoo arviointiryhmän puheenjohtaja, emeritatutkimusprofessori Marjukka Mäkelä.

Mäkelä kertoo, että arvioinnista puhuttaessa moni kysyy, mikä yliopisto suljetaan.

– Tässä arvioinnissa yliopistoja ei aseteta paremmuusjärjestykseen eikä tavoitteena ole minkäänlainen rankaiseminen. Tämä on supportiivista, kehittävää arviointia.

Kukin yliopisto saa suositukset

Arvioinnin tuloksena syntyy raportti, joka kertoo tilanteesta yleisesti. Lisäksi arviointiryhmä tekee jokaiselle yliopistolle omat raportit ja suositukset.

– Nyt on tarkoitus luoda tähän asti puuttunut kokonaiskuva.

Yliopistot seuraavat ja arvioivat omaa toimintaansa toki itsekin, mutta varsin eri tavoin. Mäkelä kertoo, että esimerkiksi yliopistoilta saadut kuvaukset yksittäisistä opintojaksoista ovat hyvin erilaisia laajuudeltaan ja sisällöltään. Erityisen kiitettävänä erimerkkinä Mäkelä mainitsee yliopiston, jossa osaamistavoitteet on jaettu kolmeen osaan.

Lue myös

– Osaamistavoitteessa määritellään, mitä oppijan on kurssin perusteella ymmärrettävä ja hallittava. Osassa asioista riittää, että ne on tiedettävä ja tunnistettava. Kolmanneksi ovat yksityiskohdat, joiden tarkoitus on olla enemmänkin lisätietoja kiinnostuneille.

Mitä arvioinnilla sitten on tarkoitus tehdä?

Arvioinnin takana on Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi. Se määrittelee arvioinnin tavoitteeksi muun muassa tiedon tuottamisen koulutuspoliittista päätöksentekoa ja ohjausta varten.

Mäkelä toivoo, että tiedon perusteella yliopistot voivat jakaa hyviä käytäntöjään keskenään.

– On mainiota, että korkeakoulut suhtautuvat arviointiin tosissaan ja ovat kiinnostuneita kehittämään omaa toimintaansa.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030