Lehti 9: Ajan­kohtai­sta 9/2006 vsk 61 s. 940

Neljä näkökulmaa tuloksen hakuun

Hyksin NSK-toimialalla tuloksia tarkastellaan neljästä näkökulmasta. Asiakasnäkökulmaan liittyen asetetaan kiireettömälle hoidolle tavoiteajat, tehdään polikliinisen hoidon laatua koskeva potilastyytyväisyyskysely ja laaditaan potilasohjeet.

Prosessinäkökulman kautta määritetään esimerkiksi hoitoketjujen määrä, seurataan odotusaikoja sekä verrataan ensi- ja uusintakäyntien määrää.

Kolmas näkökulma liittyy henkilöstöön, osaamiseen ja johtamiseen. Työolobarometri, kehityskeskustelut sekä vuosittaiset koulutussuunnitelmat kuuluvat tämän näkökulman alle. Esimerkiksi NSK-toimialalla tavoite oli, että 80 prosenttia työntekijöistä käy kehityskeskustelun esimiehensä kanssa.

Lue myös

Talousnäkökulmassa tavoitteena on kustannusten hallinta ja siihen liittyen tuottavuuden ja kilpailukyvyn parantaminen. Mittareina käytetään toimintakatetta ja henkilöstökuluja.

Toimintakatteen eli toimintatulojen ja toimintamenojen erotuksen tavoitteena oli talousarviossa asetetun 4,7 miljoonan euron saavuttaminen. Henkilöstökuluissa pyrittiin talousarvion mukaisiin enintään noin 42,5 miljoonan euron menoihin.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030