Ajan­kohtai­sta

Potilastietojärjestelmässä kriittisiä virheitä Päijät-Hämeessä

Kun asiakkaan resepti uusitaan, valmiste saattaa vaihtua lääkelistassa kokonaan toiseksi.

Hertta Vierula
Kuvituskuva 1

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän potilastietojärjestelmä Lifecaressa on havaittu uusi kriittinen virhe, joka vaikuttaa lääkelistoihin. Edellinen virhe havaittiin viime viikolla.

Virhe vaikuttaa reseptien perusteella muodostuviin lääkelistoihin. Kun asiakkaan resepti uusitaan, lääkelistaan voi tulostua sama lääke useampaan kertaan tai valmiste voi vaihtua kokonaan toiseen lääkkeeseen.

Virheellisiä lääkelistoja on tämänhetkisen tiedon mukaan 1 251:llä potilaalla.

Potilastietojärjestelmän toimittaja on Tieto Oyj. Yhtiön mukaan virhe ei vaikuta apteekista haettaviin lääkkeisiin, koska apteekit toimittavat lääkkeet reseptikeskuksen eivätkä lääkelistan tietojen perusteella. Lääkelistoja käytetään eniten vuodeosastoilla ja kotihoidossa.

– Tilanne on äärimmäisen vakava. Lääkityksen virheet ovat niin kriittinen potilasturvallisuutta vaarantava haitta, että sen korjaamiseksi on löydyttävä Tiedolta pikaisesti ratkaisu, sanoo hyvinvointiyhtymän terveys- ja sairaanhoitopalveluiden toimialajohtaja Juhani Sand hyvinvointiyhtymän tiedotteessa.

Lue myös

Lääkitystietojen läpikäynti ja korjaaminen on aloitettu Tiedolta saadun potilaslistan avulla. Henkilökunta on ohjeistettu tarkistamaan potilaiden lääkitykset erityisen huolellisesti. Valviralle on tehty vaaratilanneilmoitus.

Vastaava virhe havaittiin Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymässä jo viime viikolla. Tuolloin käsitys oli, että korjauspäivitys olisi ratkaissut ongelman 23.2.2018 jälkeen uusittujen reseptien osalta.

kuva: Fotolia

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030