Potilastietojärjestelmässä kriittisiä virheitä Päijät-Hämeessä
Kun asiakkaan resepti uusitaan, valmiste saattaa vaihtua lääkelistassa kokonaan toiseksi.
Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän potilastietojärjestelmä Lifecaressa on havaittu uusi kriittinen virhe, joka vaikuttaa lääkelistoihin. Edellinen virhe havaittiin viime viikolla.
Virhe vaikuttaa reseptien perusteella muodostuviin lääkelistoihin. Kun asiakkaan resepti uusitaan, lääkelistaan voi tulostua sama lääke useampaan kertaan tai valmiste voi vaihtua kokonaan toiseen lääkkeeseen.
Virheellisiä lääkelistoja on tämänhetkisen tiedon mukaan 1 251:llä potilaalla.
Potilastietojärjestelmän toimittaja on Tieto Oyj. Yhtiön mukaan virhe ei vaikuta apteekista haettaviin lääkkeisiin, koska apteekit toimittavat lääkkeet reseptikeskuksen eivätkä lääkelistan tietojen perusteella. Lääkelistoja käytetään eniten vuodeosastoilla ja kotihoidossa.
– Tilanne on äärimmäisen vakava. Lääkityksen virheet ovat niin kriittinen potilasturvallisuutta vaarantava haitta, että sen korjaamiseksi on löydyttävä Tiedolta pikaisesti ratkaisu, sanoo hyvinvointiyhtymän terveys- ja sairaanhoitopalveluiden toimialajohtaja Juhani Sand hyvinvointiyhtymän tiedotteessa.
Lääkitystietojen läpikäynti ja korjaaminen on aloitettu Tiedolta saadun potilaslistan avulla. Henkilökunta on ohjeistettu tarkistamaan potilaiden lääkitykset erityisen huolellisesti. Valviralle on tehty vaaratilanneilmoitus.
Vastaava virhe havaittiin Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymässä jo viime viikolla. Tuolloin käsitys oli, että korjauspäivitys olisi ratkaissut ongelman 23.2.2018 jälkeen uusittujen reseptien osalta.
kuva: Fotolia