Yksityisten palveluntuottajien sähköinen asiointi käyttöön
Sähköinen asiointi alkaa 9.11.2017.
Yksityisten sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajien ja itsenäisten ammatinharjoittajien lupa- ja ilmoitusasioiden sähköinen asiointi otetaan käyttöön 9.11.2017.
Asiointipalvelu on tarkoitettu sekä Valviran että aluehallintovirastojen luvalla toimiville palveluntuottajille. Sähköinen asiointi ohjaa hakemuksen toimivaltaisen lupaviranomaisen käsiteltäväksi.
Sähköinen asiointi helpottaa hakijaa
Nyt on esimerkiksi mahdollista hakea uutta lupaa tuottaa yksityisiä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja ja tehdä palvelutuotannon muutoksiin liittyviä, luvan muutosta koskevia hakemuksia. Aluehallintovirastolle voi tehdä ilmoituksen terveydenhuollon itsenäisestä ammatinharjoittamisesta ja seurata helposti hakemuksen tai ilmoituksen käsittelyn tilannetta. Myös päätökset ja tiedot rekisteröinnistä tulevat sähköiseen järjestelmään.
Ilmoituksenvaraisiin sosiaalipalveluihin liittyviä ilmoituksia ei kuitenkaan voi tehdä sähköisen asioinnin kautta, vaan ne tulee myös vastedes tehdä sijaintikunnan sosiaalihuollosta vastaavalle toimielimelle kirjallisesti.
Yksityisten sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajien ja itsenäisten ammatinharjoittajien lupa- ja ilmoitusasioiden sähköinen asiointi on osa Valviran laajaa digitalisaatiohanketta (SAMPO), joka siirtää Valviran palvelut sähköisiksi. Seuraavana vuorossa ovat terveydenhuollon ammattihenkilöiden ammattioikeushakemukset ja sähköinen sosiaali- ja terveydenhuollon kanteluprosessi.
Kuva: Panthermedia