76146 osumaa

EU:n GCP direktiivi etenee

Euroopan Parlamentti kävi joulukuun alussa loppukeskustelun niistä lainsäädännöllisistä ja hallinnollisista määräyksistä, jotka liittyvät EU:n ihmiseen kohdistuvien kliinisten lääketutkimuksien hyvien suoritustapojen (Good Clinical Practice, GCP) direktiiviin. EU:n ministerineuvoston enemmistö hyväksyi Parlamentin muuttaman esityksen pari päivää myöhemmin ja se julkaistaan lähiaikoina Euroopan komission toimesta. Alkuperäiseen esitykseen verrattuna muutoksia on tehty mm. eettisten komiteoiden lausunnon määräaikoihin sekä lapsiin kohdistuvien tutkimuksien periaatteisiin. Kulunee vielä ainakin vuosi tai kaksi ennen kuin direktiivi saa lopullisesti lain voiman kaikissa EU:n jäsenmaissa. (Juhana E. Idänpään-Heikkilä))

Lääkemainonnan asiallisuus - totta vai tarua?

Julkiseen keskusteluun nousee tuon tuosta - eikä vähiten Lääkäripäivien aikaan - kysymys lääketeollisuuden markkinoinnin asiallisuudesta. Eli ohjaako myynnin edistämiseksi tehty työ ja markkinointiin sijoitettu panostus käytännön lääkehoidon väärille raiteille, mikä tarkoittaa tarpeetonta lääkkeitten määräämistä ja parhaan hoidon kannalta huonosti perusteltujen lääkevalmisteitten käyttöä. Lääkemainokset eri ammattijulkaisuissa ovat keskeinen osa teollisuuden markkinointitoimintaa.

Taito Pekkarinen

Har vi en sansad läkemedelsreklam?

Då och då - inte minst under Läkardagarna - tar pressen upp frågan om läkemedelsindustrins marknadsföring kan anses saklig. Frågan som ställs är om det arbete och de resurser som satsas på försäljning och marknadsföring snedvrider läkemedelsterapin så att läkemedel förskrivs i onödan och att preparat som inte är de bästa möjliga ur behandlingssynpunkt kommer till användning. Läkemedelsreklamen i olika facktidskrifter är en viktig del av industrins marknadsföring. Läkemedelslagen bygger på den förnuftiga principen att marknadsföringen av läkemedel ska vara saklig. Den får inte locka till onödigt bruk av läkemedel eller ge en missvisande eller överdriven bild av preparatens effekter. Med hänvisning till lagen har Läkemedelsverket utfärdat noggrannare direktiv för hur läkemedel ska marknadsföras. I enlighet med läkemedelslagen kan en tillverkare som gjort sig skyldig till osaklig marknadsföring avkrävas rättande av marknadsföringen, åläggas förbud mot försäljning av visst läkemedel, föreläggas vite eller så kan preparatets försäljningsstillstånd återkallas varvid försäljningen i landet upphör.

Taito Pekkarinen

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030