Lehti 41: Liitto toi­mii 41/2016 vsk 71 s. 2592 - 2593

Jonoista eroon etähoitomallin avulla

Lääkäriliiton laatupalkinto 2016 myönnettiin ­Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin neurologian yksikölle etähoitomallin kehittämisestä.

Sari Kosonen
Kuvituskuva 1

– Etähoitomallimme vastaa merkittävään ja kalliiseen terveydenhuollon ongelmaan, jonottamiseen. Toivon, että se saadaan myös laajempaan käyttöön, sanoo Hanna Kuusisto.

Laatupalkinnon saajan valinta oli tänä vuonna ensimmäistä kertaa kaksivaiheinen. Hakuajan päätyttyä kesäkuussa Lääkäriliiton laatuneuvosto arvioi hakemukset ja valitsi parhaat ehdokkaat loppukilpailuun. Finalistit olivat Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin neurologian yksikkö (Tieto liikkuu – potilas ei. Neurologisen lähetepotilaan etähoitomallin käyttöönotto ja arviointi), HYKS:n urogynekologinen yksikkö (Gynekologisen leikkaustoiminnan kehittäminen) ja Lempäälän terveyskeskus (Safe House – psykiatristen kriisipotilaiden hoitaminen terveyskeskussairaalassa).

Syyskuun 29. päivä järjestetyssä loppukilpailussa finalistit esittelivät kehittämishankkeensa keskeiset tulokset. Tämän jälkeen Laatuneuvosto vetäytyi arvioimaan hankkeita vielä kerran ja valitsemaan voittajan.

– Kaikki finalistit olivat loistavia, ja mikä tahansa finaaliin päässeistä hankkeista olisi ansainnut voiton. Arvioimme kuitenkin Kanta-Hämeen keskussairaalan toimintamallin hieman kahta muuta paremmaksi. Sen vahvuuksina pidimme erityisesti potilaskeskeisyyttä ja monistettavuutta: etähoitomallia voidaan soveltaa kaikilla erikoisaloilla ja kaikissa yksiköissä, kertoo Laatuneuvoston puheenjohtaja Hanna Rautiainen.

Potilas voi olla vaikka mökillä

Kanta-Hämeen keskussairaalan neurologian poliklinikalla oli aiemmin käytössä perinteinen lähetteiden käsittelymalli, jossa erikoissairaanhoidon lääkäri luki lähetteet ja asetti potilaat jonoon odottamaan vastaanotolle pääsyä. Syksyllä 2010 toimintamallia muutettiin. Uusi malli perustuu puhelinneurologiaan, joka on osa nopeasti yleistyvää etälääketiedettä.

Etähoitomalli parantaa merkittävästi hoidon saatavuutta. Kun osa potilaista hoidetaan puhelimitse, niille potilaille, joiden hoito vaatii vastaanottokäynnin, on voitu varata riittävästi aikaa.

– Kanta-Hämeen keskussairaalassa neurologialle ei ole ollut muutoksen jälkeen jonoa edes lääkäripulan aikana. Lähetepotilaan puhelinhoito on yksinkertainen ja toimiva tapa taata kaikille potilaille tasapuolisesti hoitoa hoitotakuun puitteissa ilman lisäresursseja, sanoo palkinnon vastaanottanut dosentti, neurologian erikoislääkäri Hanna Kuusisto.

– Toimintatavan avulla kaikki potilaat saadaan hoidettua, mutta kaikkien ei tarvitse tulla vastaanotolle. Potilas voi olla missä vaan, vaikka kotona tai mökillä.

– Potilaat ovat olleet positiivisesti yllättyneitä siitä, että he saavat lääkäriltä nopeasti apua puhelimitse. Lääkärille puolestaan on palkitseva tunne kuulla, kuinka huojentuneita potilaat ovat saatuaan vastaukset huoliinsa ilman pitkää odotusta.

Lue myös

Aiheesta tulossa väitös

Voittanutta toimintamallia on tutkittu, ja sekä potilaat että lääkärit ovat olleet siihen tyytyväisiä. Hanna Kuusisto uskoo, että etähoitomalli on otettavissa käyttöön muillakin erikoisaloilla.

– Asiaa kehitellessäni minulle kypsyi ajatus, että tästä on väiteltävä, jotta malli saadaan laajempaan käyttöön. Väittelen aiheesta 23. marraskuuta Itä-Suomen yliopistossa yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnassa, Kuusisto kertoo.

Lääkäriliiton laatupalkinto

› Laatupalkinto myönnetään vuosittain lääkäriryhmälle, lääkärin johtamalle moniammatilliselle ryhmälle tai yksittäiselle lääkärille kannustuksena tuloksekkaasta toiminnan kehittämisestä. Palkinnon suuruus on 12 000 euroa.

› Palkinnosta päättää Lääkäriliiton laatuneuvosto, jossa ovat edustettuina Lääkäriliiton lisäksi Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, Finska Läkaresällskapet ja Lääkäripalveluyritykset ry.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030