Sote-organisaatiot tarttumassa tekoälyn mahdollisuuksiin
Selvityksen mukaan hyötyä tuovat etenkin tukiälyn käyttö päätöksenteossa ja chatbot-ratkaisut.
Tuoreessa DigiFinlandin selvityksessä tekoälylle löydettiin sosiaali- ja terveydenhuollosta yli 50 hyödyllistä käyttötapausta. Ne ovat pääosin toteutettavissa nykyteknologialla ja -datalla.
Selvityksessä kerättiin tekoälyn käyttötapauksia ja tunnistettiin niiden edistämisen edellytyksiä. Selvityksen teki sosiaali- ja terveysministeriön toimeksiannosta DigiFinland Oy yhteistyössä NHG Finlandin kanssa.
Löydetyistä käyttötapauksista pitkällä tähtäimellä lupaavimmat liittyvät hoitotyön tehostamiseen päätöksentekoa tukevan tekoälyn (”tukiälyn”) avulla sekä kansalaisten asiointia tukeviin chatbot-ratkaisuihin.
Välitöntä hyötyä saadaan tukipalveluiden osittaisesta automatisoinnista tekoälyn tarjoamien assistenttien avulla. Pidemmällä tähtäimellä hyötyä tuovat tekoälyn käyttäminen sote-johtamisen ja ennaltaehkäisyn tukena.
Myös selkeitä hidasteita hyödyntämiselle löytyi. Näitä olivat muun muassa datan laatu ja määrä, epävarmuus tulevasta regulaatiosta ja hyvinvointialueiden investointikyky.
Selvityksen mukaan kansallisella tasolla tulisi tukea tekoälyn hyödyntämistä ja edelläkävijöiden onnistumista. Edelläkävijöitä ovat esimerkiksi hyvinvointialueet, jotka jo nyt panostavat tekoälykokeiluihin.