Sote-palveluiden vaikuttavuuden arviointimalli kehitteillä
Tarkoituksena on selkeyttää asiakkaan palveluketjua ja poistaa hyvinvointialueilla päällekkäistä palvelutuotantoa.
Sisä-Suomen yhteistyöalueella on meneillään tutkimus , jossa kehitetään malli sosiaali- ja terveyspalveluiden vaikuttavuuden arviointiin. Mallin avulla voidaan parantaa palveluita niin, että ne vastaavat paremmin asiakkaiden tarpeisiin.
Sisä-Suomen yhteistyöalueeseen kuuluvat Kanta-Hämeen, Etelä-Pohjanmaan ja Pirkanmaan hyvinvointialueet.
Hyvinvointialueuudistuksen vuoksi sosiaali- ja terveyspalvelujen tietovarannot yhdistyivät. Tämä avasi uusia mahdollisuuksia seurata palveluiden ja asiakkaiden palveluketjujen toimivuutta. Kanta-Hämeen hyvinvointialue tarttui tilaisuuteen ja aloitti vuoden alussa Systeemitasoisen vaikuttavuuden arviointi hyvinvointialueella -tutkimuksen. Tutkimus on osa laajempaa EU-rahoitteista tutkimushanketta, joka liittyy vaikuttavuuden tietojohtamiseen.
Palveluketju selkeämmäksi
Kehitetteillä olevan arviointimallin tarkoituksena on selkeyttää asiakkaan tarvitsemaa palveluketjua ja poistaa hyvinvointialueilla päällekkäistä palvelutuotantoa. Mallin avulla voidaan tuottaa tietoa ennakoivasti myös riskitekijöistä. Nämä ovat oleellista tietoa, jota voidaan hyödyntää asiakkaiden ohjaamisessa oikeisiin palveluihin.
– Ennakointi vähentää palveluiden kysyntää ja hyvinvointialueet pystyvät vastaamaan palvelutarpeeseen kustannustehokkaasti nykyisillä resursseilla, kertoo Kanta-Hämeen hyvinvointialueen tieto- ja vaikuttavuusjohtaja Katja Antikainen tiedotteessa.
Tutkimustulokset kaikkien käyttöön
Perinteisesti vaikuttavuutta on arvioitu erikseen terveydenhuollossa ja sosiaalihuollossa. Nyt hyvinvointialueet ovat uuden edessä, kun sosiaali- ja terveyshuollon tietoa voidaan yhdistää. Tutkimuksen kohteena ovat asiakasryhmät, joiden hoitojen ja palvelujen tarkoituksenmukaisuutta ja sujuvuutta pystytään arvioimaan kokonaisvaltaisesti yli palvelurajojen.
– Arviointimallilla voidaan arvioida esimerkiksi moniammatillisen tiimityön vaikutuksia. Arvioinnissa voidaan tarkastella, onko palvelujen käyttö vähentynyt, ovatko toimintakyky, terveydentila tai elämäntavat parantuneet sekä miten asiakkaan elämänlaatu ja palvelukokemus ovat kehittyneet.
Vuoden 2025 loppuun kestävän tutkimuksen tulokset tulevat kaikkien hyvinvointialueiden käyttöön. Lisäksi tutkimushankkeessa tuotetaan hyvinvointialueiden johdolle suunnattu vaikuttavuusjohtamisen käsikirja.