Ajan­kohtai­sta

Apotin käyttöönotossa on ongelmia Peijaksessa

Välillä lääkärit kokevat hoitavansa enemmän tietokonetta kuin potilaita.

Anne Seppänen
Kuvituskuva 1

Potilastietojärjestelmä Apotin käyttöönotto HUS:n Peijaksen sairaalassa ei ole sujunut niin helposti kuin ensin vaikutti.

– Ongelmia on tullut esiin paljon. Järjestelmä on otettu käyttöön kovin raakileena, ja sitä on jouduttu kehittämään lennossa, keuhkosairauksien osastonylilääkäri, luottamusmies Eeva-Maija Nieminen kertoo.

Käyttöönottoviikonlopun jälkeen Nieminen ehti jo huokaista helpotuksesta, mutta sen jälkeen Peijaksessa on kohdattu monenlaisia vaikeuksia.

Potilastietojärjestelmä on täysin muuttunut, ja käytännöt ovat erilaisia. Uudet opittavat asiat alkavat järjestelmän hahmottamisesta. Se ei muistuta mitään aikaisempaa järjestelmää.

Lääkärit kokevat joutuneensa tekemään sihteerin työtä tehdessään erilaisia aikataulumääräyksiä, kuten kontrolliaikoja tai tutkimusten tilauksia, jotka ennen ohjeistettiin tekstimuotoisena määräyksenä.

Esimerkiksi keuhkopussin punktion määrääminen ja näytteiden tilaaminen vaativat paljon klikkauksia. Yksittäisistä näytteistä pitää muun muassa valita, miltä puolelta näyte on otettu. Korjaus tähän on tulossa.

Potilaan kotiuttaminen on työlästä.

– Nyt kun olemme harjoitelleet järjestelmän käyttöä kaksi viikkoa, osa potilaista voidaan kotiuttaa jopa 25 minuutissa, Nieminen kertoo.

Usein aikaa menee jopa 45 minuuttia potilasta kohden, jos potilaalla on pitkä lääkelista.

Lääkemääräyksen kirjoittaminen silloin, kun lääkettä annetaan vaihtuvin annoksin, on hankalaa.

Kymmensivuisia ohjeita luettavaksi

Niemisen sähköposti on täynnä erilaisia ohjeita Apotin käyttöön. Esimerkiksi siitä, miten tehdään määräys varfariinihoitoon, tuli alkuun kymmensivuinen ohje.

Koska potilaatkin on hoidettava, ohjeiden lukemiseen ei tahdo löytyä aikaa.

– Meillä on sellainen tunne, että hoidamme enemmän tietokonetta kuin potilasta. Vaikka olemme oppineet paljon, on tämä kaksi viikkoa ollut rankkaa aikaa meille kaikille.

Koulutusta Apotin käyttöön on saatu, mutta siitä on jo aikaa, ja sen jälkeenkin Apotti on kehittynyt.

Lue myös

– Koulutuksessa toki käsiteltiin paljon asioita puolessatoista päivässä, mutta se ei vastannut lainkaan sitä työtä, jota teemme.

– Vähän niin kuin pistettäisiin henkilöauton kuljettaja ajamaan bussia tai kuorma-autoa puolentoista päivän luentosaliopetuksen jälkeen, Nieminen kuvaa.

Hänen mukaansa Apotissa on vielä paljon korjattavaa. Jokaisella erikoisalalla on omat vaikeutensa.

Nieminen kollegoineen uskoo, että ongelmat helpottavat ajan myötä. Vielä ei kuitenkaan ole valmista.

– Kahdessa viikossa on tapahtunut paljon, mutta ei tämä ole vielä lähelläkään sitä, mitä sen pitäisi olla. Olisin toivonut, että järjestelmä olisi ollut valmiimpi ennen tuotantoon ottamista.

Kuva: Mikko Käkelä

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030