Lehti 32: Liitto toi­mii 32/1994 vsk 49 s. 3385

Terveyden ja sosiaaliturvan tietopankki TeleSammossa

Maija Mutku

Mieltä painaa, ahdistaa. Haluaisi kysyä, mutta rohkeus ei riitä. Voisiko soittaa? Ei, ei sitäkään. Puhumattakaan vastaanotolle menosta. Kirjahyllyn kotilääkärikään ei anna apua, ja lehtien lääkäripalstoilta voisi vastauksen odotteluun mennä viikkoja.

Mistä nopea apu tietoa janoavalle anonyymille? Vastauksen voisi antaa vaikkapa TeleSammon "Kysy lääkäriltä" -palsta.

Mikä on TeleSampo?

TeleSampo on Telen valtakunnallinen palvelu tietokoneen käyttäjille; sähköisen tiedon jakelu-, asiakaspalvelu- ja myyntikanava, joka palvelee 24 tuntia vuorokaudessa. Käyttäjät pääsevät mikron tai päätteen ja modeemin tai dataverkon välityksellä kytkeytymään haluamiinsa palveluihin. TeleSampo tarjoaa yhteyden yli 200 palveluun, ja palveluita käytetään keskimäärin kolme miljoonaa minuuttia kuukaudessa. Tietoa voidaan jakaa joko perusyhteysaikamaksulla tai se voidaan hinnoitella tietyllä minuuttihinnalla. Kattavasta ja nopeasta tiedosta tai palvelusta ollaan valmiita tänä päivänä maksamaan. Reaaliaikaisuus ja vuorovaikutteisuus tietoverkossa ovat olennainen osa TeleSampoa.

Sosiaali- ja terveysministeriö aloitteentekijänä

Sosiaali- ja terveysministeriön aloitteesta TeleSampoon on luotu "Terveys- ja sosiaaliturva" -valikko. Yhteistyökumppaneina valikkoa rakentamassa ovat STM:n lisäksi olleet mm. Eläketurvakeskus, KELA, Lel Työeläkekassa sekä kuntasektorilta Kuusamon kunta.

Tavoitteena on koota yhden valikkokokonaisuuden taakse keskitetysti kattava tietopankki terveyden ja sosiaaliturvan alueelta, joka palvelee elämäntilannelähtöisesti sekä alan ammattilaista että yksittäistä kansalaista. Ajankohtaisen ja -tasaisen tiedon jakaminen sähköisessä muodossa tehostaa sekä tiedon jakajan että sen käyttäjän toimintaa. Heti, kun tieto on julkaistavissa, se voidaan siirtää vaivattomasti julkiseen käyttöön. Myös sosiaali- ja terveysministeriö välittää tiedotteensa tällä tavalla: perinteisen paperitiedottamisen rinnalla tarjotaan sähköistä tiedotuskanavaa. Tiedotteet ovat välittömästi julkaisemisen jälkeen luettavissa Terveys- ja sosiaalivalikon uutispalvelun kautta.

Sosiaaliturvan osalta useita tietopankkeja

Sosiaaliturvan osalta tietopankin sisältö alkaa olla lähes valmiina, ja tieto on sekä määrällisesti että laadullisesti kattavaa. Esimerkiksi valikon tarjoamista palveluista otettakoon sosiaaliturvan muoto, joka koskettaa osaltaan meitä kaikkia: eläke. Toimeentulomme on siitä riippuvainen keskimäärin 20 vuoden ajan. Eläketietäjänä valikossa palvelee Eläketurvakeskuksen ylläpitämä ELMO- (eläkemonipalvelu) tietopalvelu. Eläketietopankki on luotu perinteisten tiedotustapojen täydentäjäksi: tietopankki tarjoaa viimeisimmän tiedon tuoreeltaan. Tulevaisuuden suunnitelmiin kuuluvat eläkehakemuksen tekeminen tietoverkon kautta ja eläkeotteen tilaaminen suoraan palvelusta.

Sähköiset terveyspalvelut kehittymässä

Terveyspalvelujen osalta tietopankin täydennystyö on käynnistymässä. Kuusamon kunta tarjoaa kuntalaisilleen julkisen terveydenhoitopalvelu-infon lisäksi yksityisen sektorin tietoa. Käyttäjä näkee päätteeltään palvelevat lääkärit, vastaanottoajat ja -paikat sekä yhteystiedot. Mukaan on tulossa muitakin kuntia ja kaupunkeja.

Kansanterveyslaitos julkaisi kokeiluna sähköisessä muodossa tiedotuslehtensä, ja kokonaisuus toimii hyvin. "Lehteä" on helppo lukea ja se on yhä valikon kautta saatavilla kiinnostavan teemansa vuoksi. Jatkossa voimme lukea useitakin sähköisiä lehtiä.

Palvelut kehittyvät vuorovaikutteisiksi

Valikolle tullaan lähiaikoina avaamaan yleisönosasto, jonne toivotaan sekä ammattilaisten näkemyksiä että kansalaisten kannanottoja ajankohtaisista asioista. Yksi ensimmäisistä asioista, jonka tiimoilta tullaan käynnistämään keskustelua, on rokotus.

Asiointimahdollisuus tuo lisäarvoa

Lue myös

Kuten edellä todettiin, sähköiset asiointipalvelut lisääntyvät. Asiointi tulee olemaan myös avainasemassa Terveys- ja sosiaaliturvavalikossa. Käyttäjien määrä tietoverkoissa lisääntyy voimakkaasti ja sen mukana käyttäjien tarpeet. Erilaisten hakemusten ja kaavakkeiden haluttaisiin jo tänä päivänä olevan sähköisessä muodossa. Kenties jo lähitulevaisuudessa käyttäjille tarjotaan mahdollisuutta päästä suoraan lääkärikeskukseen varaamaan aika omalle lääkärille.

"Kysy lääkäriltä" -palsta palvelee käyttäjiä, mutta palvelun toivotaan kehittyvän edelleen: Kun asiakas haluaa suljetumpaa ja yksilöllisempää palvelua, asettaa se lääkärikunnalle tietyn haasteen. Kuinka tarjota tämäntyyppistä palvelua mahdollisimman laadukkaasti?

Haaste yksityiselle terveydenhoitosektorille

Sen lisäksi, että julkinen taho tarjoaa informatiivistä ja ajankohtaista tietoa alan ammattilaisille, voisi yksityinen sektori hyödyntää yhä enemmän kansalaisille tarjottavaa palvelua. Tuntuisiko seuraava ajatus vieraalta: terveysvalikolle mentyään käyttäjä voisi suoraan vertailla, mikä lääkäriasema tar-joaa edullisimman papa-kokeen? Sähköinen asiointi viehättää käyttäjää, koska se ei ole riippuvainen ajasta tai paikasta, tieto on yleensä tosiaikaista ja palvelu nopeaa.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030