Lehti 15: Ajan­kohtai­sta 15/2018 vsk 73 s. 898 - 901

Apteekit saavat ruusuja, mutta risuiltakaan ei vältytä

Moni lääkäri on sitä mieltä, että apteekeissa puututaan liikaa lääkemääräyksiin.

Tuomas Keränen
Kuvituskuva 1

.

Kuvituskuva 2

– Apteekkihenkilökunnan antama ohjeistus ei saa olla ristiriidassa lääkärin antamien ohjeiden kanssa, Lääkäriliiton tutkimuspäällikkö Jukka Vänskä toteaa.

Kuvituskuva 3

Mitä mieltä olette apteekkien seuraavista palveluista?

Kuvituskuva 4

Tulisiko itsehoitolääkkeiden myynti säilyttää jatkossakin vain apteekeissa?

Kuvituskuva 5

”Luotan apteekkien antamaan itsehoidon ­neuvontaan.”

Kuvituskuva 6

”Potilaan kokonaislääkityksen -mahdollisten riski- tai haittatekijöiden tarkastelussa tulisi hyödyntää apteekkien farmaseuttista asiantuntijuutta nykyistä enemmän.”

"Henkilökunta on ystävällistä, palvelu pelaa sujuvasti, ja kaikki on hoitunut hienosti."

Lääkärit ovat varsin tyytyväisiä apteekkeihin ja niiden henkilökuntaan, selviää Apteekkarilehden Lääkärikyselystä. Kyselyyn vastanneista 300 lääkäristä 95 prosenttia on tyytyväisiä tai melko tyytyväisiä apteekkeihin. Eniten apteekit saavat kiitosta lääkäreiltä palvelun laadusta ja yhteistyökyvystä.

"Mielestäni yhteistyö sujuu hyvin. Arvostan sitä, että apteekista otetaan herkästi yhteyttä, jos ilmenee ongelmia tai epäselvyyksiä. Arvostan kokemaani joustavaa ja myönteistä yhteistyötä."

Vaikka yhteistyö sujuu hyvin, vajaa viidennes vastaajista ei luota apteekkien antamaan itsehoidon neuvontaan. Vajaa viidennes ei näe tarvetta farmaseuttien asiantuntemuksen hyödyntämiseen nykyistä enemmän potilaan kokonaislääkityksen riski- ja haittatekijöiden tarkastelussa.

"Henkilökunnasta osa on erinomaisen palvelualtista ja ystävällistä, mutta osasta ei voi sanoa samaa. Jos herää jonkinlaista kysymystä lääkityksen tarpeesta tai oikeudesta, toivoisin suoraa yhteydenottoa. Potilaalle ei pidä mennä esittämään mielipiteitään reseptilääkityksestä."

Lääkäreiden kritiikki tulee esiin kyselyn avoimissa vastauksissa. Niiden mukaan apteekkien farmaseutit tai proviisorit puuttuvat liikaa lääkäreiden määräämiin lääkkeisiin. Useat lääkärit toteavatkin, että potilaille ei saisi esittää mielipiteitään lääkärin määräämästä reseptilääkityksestä.

– Apteekkihenkilökunnan antama ohjeistus ei saa olla ristiriidassa lääkärin antamien ohjeiden kanssa. Jos resepteissä on epäselvyyttä, lääkärit toivovat yhteydenottoa apteekista ennen potilaan ohjeistamista. Kyselyn avoimissa kommenteissa nousi esiin huoli siitä, että pahimmillaan ristiriitaiset viestit saattavat nostaa lääkkeen aloituskynnystä tai muuten heikentää potilaan lääkehoitoon sitoutumista, arvioi Lääkäriliiton tutkimuspäällikkö Jukka Vänskä.

Lääkäreillä on aina kokonaiskuva potilaasta, minkä pohjalta lääkitys on määrätty. Apteekeissa ei ole tätä kokonaiskuvaa. Pahimmillaan apteekkien toiminta nakertaa lääkäreiden uskottavuutta, kun potilaat saavat ristiriitaista tietoa lääkityksestään.

"Liian usein vastaanotolle tulee potilaita, jotka eivät ole uskaltaneet ostaa sairauteen määrättyä lääkettä jonkin farmaseutin sanomisen takia."

Toisaalta resepteihin puuttumista myös kiitellään. Eräs lääkäri kiittelee tilannetta, jossa apteekista oli soitettu terveysasemalle lasten antibiootin annosteluohjeessa olleen virheen vuoksi.

Yhteistyötä lisättävä

Moni kyselyyn vastannut lääkäri toivoo, että apteekkien ja lääkäreiden yhteystyötä lisättäisiin. Yhdeksi vaihtoehdoksi esitetään yhteisiä koulutuspäiviä. Eräs lääkäri muistelee vuosittaisen tapaamisen terveysyksikön ja paikallisen apteekin välillä olleen hyödyllinen.

– Yhteistyön toimivuus on tärkeää potilaan hoidon onnistumisen suhteen, mutta myös lääkärin työn kannalta, sanoo Vänskä.

"Paikallista verkostoitumista; yhteisiä tempauksia ja luentoja. Asiat sujuvat useasti paremmin, kun tuntee toisen osapuolen. Apteekeilla on paljon tarjontaa, josta lääkärit eivät ole tietoisia."

Yksi vastaaja väläyttää ajatusta kuukausittaisesta sähköpostista, jossa olisi molempien osapuolten kannata tärkeältä tuntuvia tietoja ja toiveita. Saman vastaajan mielestä olisi kannatettavaa, jos apteekki voisi palauttaa lääkärille huonosti laaditut lääkemääräykset korjattavaksi.

"Apteekit voisivat lisätä tiedottamista esimerkiksi lääkesaatavuuskatkoksista, Kela-korvattavuuden muutoksista tai lakkautetuista tuotteista."

"Lääkkeiden väärinkäyttötapauksissa yhteistyön olisi oltava matalalla kynnyksellä yhteyden ottamista."

Itsehoitolääkkeet jatkossakin vain apteekeissa

70 prosenttia lääkäreistä säilyttäisi itsehoitolääkkeiden myynnin jatkossakin vain apteekeissa. Noin viidennes on kuitenkin sitä mieltä, että itsehoitolääkkeitä voitaisiin myydä myös muualla ainakin osittain. Vuonna 2013 lääkäreistä 85 prosenttia olisi säilyttänyt itsehoitolääkkeiden myynnin vain apteekeissa.

– Lääkäreiden suhtautumisessa on nähtävissä pieni muutos sallivampaan suuntaan. Lääkärit kuitenkin edelleen kokevat, että itsehoitolääkkeitä tulisi myydä vain apteekeissa, Vänskä sanoo.

"Kipu- ja kuumelääkkeet, ripulilääkkeet, tilapäisesti käytettävät nenäsuihkeet, allergialääkkeet sopisivat myytäväksi apteekin ulkopuolella."

Vastauksissa lääkärit nostivat esiin, että muun muassa allergialääkkeet, kuten antihistamiini, perusvoiteet ja vitamiinit sopisivat myytäväksi apteekin ulkopuolella. Osa lääkäreistä sallisi myös särkylääkkeiden, kuten parasetamolin ja ibuprofeenin myymisen apteekin ulkopuolella pienissä pakkauksissa.

Lue myös

"Lääkeaineet vaativat aina myyjäkseen asiantuntijan, joten en koe, että mikään lääkeaineeksi luokiteltava, jolla on vaikutuksia ja haittavaikutuksia, sopisi kioskinmyyjän taakse."

Maailma muuttuu

Kyselyssä kysyttiin lääkäreiden kantaa siihen, voitaisiinko apteekeissa antaa kausi-influenssarokotuksia erillisessä tilassa, jos proviisori tai farmaseutti olisi saanut lisäkoulutuksen. Ajatusta kannatti yli 70 prosenttia vastanneista.

– Ajatus, että Suomessa seurattaisiin esimerkiksi Irlannin tai Britannian esimerkkiä, saa vahvaa kannatusta. Myös vuoden 2013 kyselyssä lääkärit suhtautuivat ajatukseen melko samoin, muistelee Vänskä.

Toisaalta, kun lääkäreiltä kysyttiin, sopisiko apteekkeihin terveyspiste, jossa asiakas saisi sairaanhoitajalta rokotuksien lisäksi pieniä toimenpiteitä, kannattajien määrä puolittui. Lääkäreiden mielipide jakaantui myös kahtia lääkkeiden verkkokaupan ja etälääkäripalvelun suhteen.

– Terveyspisteitä, etälääkäripalveluita ja lääkkeiden verkkokauppaa koskevat mielipiteet jakautuivat.

"Terveyskioskitoiminta sopisi loistavasti apteekkeihin. Erityisesti, jos tekstit käynneistä saisi vaikka Kannan kautta näkyviin lääkärin vastaanotolla, voisi yhteystyö olla hedelmällistä."

Naisia oli vastaajista yli 70 prosenttia. Kysely oli alueellisesti edustava; lääkärit vastasivat kyselyyn kaikkialta Manner-Suomesta. Vastaajista hieman yli puolet työskentelee terveyskeskuksessa ja loput yksityissektorilla. Joka kolmas lääkäri antoi kyselyssä avointa palautetta.

Apteekkarilehden kysely toteutettiin sähköisenä alkuvuodesta 2018. Edellisen kerran vastaavanlainen kysely tehtiin 2013.

Kursiivilla olevat sitaatit ovat lääkäreiden avoimia vastauksia.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030