Lehti 16: Ajan­kohtai­sta 16/2005 vsk 60 s. 1776

Sähköinen potilaskertomus tukee hoitotakuuta

Ulla Järvi

Sähköinen, valtakunnallisesti yhdenmukainen potilaskertomus ja terveydenhuollon puhelinpalveluiden kehittäminen neuvonnan suuntaan ovat hoitotakuun toteutumiselle tärkeitä asioita. Näin todettiin kansallisessa telelääketieteen seminaarissa Lappeenrannassa viime viikolla.

Kansallisesssa terveysprojektissa on asetettu kunnianhimoinen tavoite valtakunnallisesta sähköisestä potilaskertomuksesta vuoden 2007 loppuun mennessä. Kuntaliiton erityisasiantuntija Kauko Hartikainen sanoo, että projektin aikataulu on kireä, mutta kansallinen määritystyö on edennyt todella nopeasti.

- Käytännöt kuitenkin muuttuvat hitaasti. Vuodesta 2008 siis ole odotettavissa suurta läpimurtoa sähköiselle kertomukselle. Tuolloin kuitenkin on olemassa yhdenmukainen maaperä, joka mahdollistaa yhdenmukaisen kansallisen kertomuksen, joka leviää pikku hiljaa kaikkialla käyttöön, Hartikainen painottaa.

Lue myös

Kauko Hartikaisen mukaan kertomusjärjestelmät toimivat jo nyt hyvin organisaatiokohtaisesti yhden järjestelmän sisällä. Alueellinen palvelutoiminta on kuitenkin yleistynyt merkittävästi, mikä edellyttää myös sähköiseltä kertomustiedolta yhteiskäytettävyyttä, joka on hankalaa ilman standardointia.

Itä-Suomessa on saatu erittäin myönteistä palautetta alueellisesta yhteistyöstä, jossa hoitohenkilökunta on päässyt katselemaan sähköisesti tallennettuja potilastietoja organisaatio- ja kuntarajoista riippumatta.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030