Lääkemarkkinoinnin ja -tutkimusten moraalista ja moraalittomuudesta
NEJM:ssa pohdittiin äskettäin tärkeää ja usein hieman vaikeaksikin koettua asiaa: lääkkeiden myynninedistämistä sekä lääketehtaiden sponsoroimien tutkimusten laatua ja yhteyttä lääkkeiden markkinointiin (NEJM 1994;331:1350-1353). Vaikka artikkelin kirjoittajat tarkastelevat asiaa FDA:n näkökulmasta, on tarinassa paljon meidänkin oloja koskettavaa. Kirjoittajat toteavat pelin korkeat panokset: toisaalta lääkeyritysten voittojen suuruuden ja toisaalta asiaan liittyvät vaarat, kuten lääkkeestä annetun harhaanjohtavan tiedon, lisääntyneet kustannukset ja väärin perustein tehdyn lääkemääräysten kirjoittamisen. Negatiiviset seikat koituvat viime kädessä potilaamme haitaksi.