Terveydenhuolto

Hakemusten käsittely Soterissa on pahasti ruuhkautunut

Yksityisten sote-palveluntuottajien rekisteröintihakemuksia on jonossa noin 2000.

Sari Kosonen
Adobe / AOP

Lain mukaan yksityiset palveluntuottajat eivät saa aloittaa toimintaansa ennen kuin palveluntuottaja ja sen palveluyksiköt on rekisteröity Valviran ylläpitämään, uuteen Soteri-rekisteriin.

Tällä hetkellä rekisteröintihakemusten käsittely on pahasti ruuhkautunut Valvirassa ja aluehallintovirastoissa. Yksittäisen rekisteröintihakemuksen käsittely voi enimmillään kestää jopa useita kuukausia.

Ruuhkautunut tilanne johtuu tavanomaisesta poikkeavasta, suuresta rekisteröintihakemusten määrästä, uuden palveluntuottajarekisteri Soterin sähköisen asioinnin alkuvaiheen puutteista sekä uuden sote-valvontalain vaatimuksista.

Vajaan kuukauden aikana Valvira ja aluehallintovirastot ovat saaneet yksityisiltä sote-palvelujen tuottajilta yhteensä noin 2000 rekisteröintihakemusta.

Valtaosa hakemuksista tulee viranomaisten käsittelyyn puutteellisina. Ennen rekisteröintiä niihin joudutaan kysymään lisätietoja puhelimitse, sähköpostitse tai sähköisen asioinnin kautta, mikä viivästyttää niiden käsittelyä. 

– Tällä hetkellä emme valitettavasti pysty arvioimaan ruuhkan purkautumisen aikataulua. Työtä tilanteen korjaamiseksi tehdään korkeimmalla mahdollisella prioriteetilla, sanoo ylijohtaja Markus Henriksson tiedotteessa

– Teemme useiden tahojen kanssa tiivistä yhteistyötä Soterin sähköisen asioinnin teknisten toiminnallisuuksien parantamiseksi ja hakemusruuhkan purkamiseksi. Olemme myös lisänneet henkilöstöä hakemusten käsittelyyn. Toivomme, että rekisteröintihakemuksia tekevät palveluntuottajat seuraavat nyt aktiivisesti viestintäämme ja rekisteröintiin antamiamme ohjeita.

Kirjoittaja

Sari Kosonen

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030