75861 osumaa

Maahanmuuttajien virrat Suomessa

Ulkomaisen työvoiman maahanmuuttoa on Suomessa säädelty tiheällä seulalla. Työlupia on myönnetty lähinnä vain aloille, joilla on pulaa ammattitaitoisesta työvoimasta. Näin on estetty vähäistä ammattitaitoa vaativien alojen siirtyminen vierastyöläisten miehittämiksi ja siten jääminen jälkeen palkka- ja työolojen kehityksestä. Paluumuuttoa on ohjattu tiedottamalla ulkosuomalaisille maan työmarkkinatilanteesta sekä muista muuttopäätöksiin vaikuttavista suhdanteista. Näiden virtojen ulkopuolelta meille on otettu pakolaisia vuosittaisten kiintiöiden mukaan. Myös valtaosa turvapaikanhakijoista on saanut jäädä maahan joko pakolaisina tai muilla perusteilla.

Tapani Tuomiharju

Terveydenhuollon ohjauksen ja rahoituksen uudet suunnat Euroopassa

Terveydenhuolto on Euroopan maissa sitonut jatkuvasti suuremman osan kansantalouden tuotosta, ja samalla ovat kasvamassa palvelujen laatua ja saatavuutta koskevat vaatimukset. Pyrkimys parempaan taloudelliseen kannattavuuteen onkin noussut johtavaksi teemaksi eri maiden uudistushankkeissa. Yhteisinä linjoina suunnitelluissa ja jo aloitetuissa terveydenhuollon uudistuksissa ovat liiketaloudellisten johtamisperiaatteiden soveltaminen, asiakkaiden ja palvelujen jakajien nykyistä suurempi valinnan vapaus sekä kilpailun nouseminen kannustimeksi palvelujen tuotantoon. Keskitettyä ohjausta vähennetään, päätäntävaltaa ja vastuuta siirretään alue- ja paikallistasoille. Yksityisen terveydenhuollon laajentumista pidetään suotavana.

Markku Pekurinen Raimo Jämsen

Ensimmäinen kansanterveysohjelmamme

Jatkosodan vuonna 1942 kansanterveystyön kehittäminen nousi keskeiseksi tehtäväksi. Severi Savonen totesi laajassa ohjelmanjulistuksessaan, että niin kuin Aarne Pelkonen oli aiemmin laatinut kattavan suunnitelman valtion sairaalain rakennus- ja kehittämisohjelmaksi yhtä hyvin hajallaan oleva kansanterveystyö tarvitsi selvän kokonaissuunnitelman. Tämän tehtävän lääkintöhallituksen pääjohtaja Oskar Reinikainen oli antanut Savoselle.

Puheenjohtajan ohje: Keskustelkaa esteellisyyskysymyksistä

Lääkäriliiton puheenjohtaja Kale Juva korostaa, että liiton kannanotto esteellisyyskysymyksiin on itse asiassa vain hallintomenettelylain säännösten soveltamista terveydenhuoltoon. Kyse ei ole mistään uudesta tai monimutkaisesta asiasta. Laki ei kuitenkaan voi antaa tarkkaa toimintaohjetta jokaista yksittäistapausta varten. Sen vuoksi korostan myös asian eettistä puolta. Tulosvastuullisessa virassa toimivien lääkärien on ensi sijassa itse pohdittava, ovatko he hallintomenettelylain nojalla esteellisiä päättämään palveluiden hankinnasta. Jos asiasta on epäselvyyttä, tulisi se alistaa lähimmän esimiehen tai kunnallisen luottamuselimen ratkaistavaksi.

Marit Henriksson

Lääkäreiden esteellisyys

Viranhaltijoiden ja työntekijöiden esteellisyydestä on säädetty hallintomenettelylaissa (598/1982). Hallintomenttelylaki koskee myös kuntien ja kuntainliittojen palveluksessa olevia lääkäreitä, jotka osallistuvat hallintoasioiden valmisteluun ja päätöksentekoon viranomaisessa. Lääkäriliiton näkemyksen mukaan erityisesti tulosvastuussa olevien lääkäreiden tulee perehtyä hallintomenettelylain määräyksiin. Jokaisen hallintoasioiden käsittelyyn osallistuvan lääkärin velvollisuutena on ensisijaisesti itse arvioida, onko hänen asemansa tai toimintansa sairaalan tai terveyskeskuksen ulkopuolella sellaista, ettei luottamus hänen puolueettomuuteensa viranomaistoiminnassa vaarannu. Yksityiskohtaiset määräykset esteellisyysperusteista on lueteltu hallintomenettelylain 10 :ssä.

Lääkäriliiton Hallituksen Kannanotto 23.4.1992

Akava ei hyväksy hallituksen kriisipakettia

Hallituksen talouspoliittinen kriisiohjelma on herättänyt voimakasta paheksuntaa Akavassa kuten muissakin ammattijärjestöissä. Akava vastustaa lomautettujen ja työttömien ansiosidonnaisen toimeentuloturvan heikentämistä ja pitää sitä voimassa olevan tulosopimuksen vastaisena. Suunnitellut leikkaukset eläketasoon ja eläkkeiden kertymään kohdistuisivat erityisesti akavalaisiin ryhmiin. Akava ei hyväksy sitä, että hallitus pyrkii kriisipaketillaan muuttamaan pysyvästi yhteiskunnan tulonjakorakennetta.

Lääkäriliitto: Ei arvonlisäveroa terveyspalveluista

Liikevaihtoveropohjan laajentamista pohtinut työryhmä esittää, että liikevaihtoverotuksessa siirryttäisiin vuoden 1994 alusta arvonlisäverojärjestelmään. Lääkäriliitto kannattaa työryhmän ehdotuksia, mutta korostaa, että arvonlisäverojärjestelmän ulkopuolelle on jätettävä terveyden- ja sairaanhoito kokonaisuudessaan sekä sosiaalihuolto ja koulutuspalvelut. Lisäksi liitto katsoo, että mikäli uudistuksen yhteydessä luovutaan nykyisestä lääkkeiden lievemmästä liikevaihtoverotuksesta, tulee sairausvakuutuksen perusteella maksettavia korvauksia vastaavasti korottaa.

STM vetoaa: Nuorille lääkäreille sijaisuuksia

Lääkäriliitto on useaan otteeseen viime aikoina ilmaissut huolensa siitä, että sijaisuuksien jäädyttäminen on heikentänyt erityisesti nuorten lääkärien työllisyystilannetta, mikä aiheuttaa viivettä heidän laillistumiseensa sekä erikoislääkärikoulutukseen. Nyt asiaan on puuttunut myös sosiaali- ja terveysministeriö, joka huhtikuun alkupuolella sairaaloille ja terveyskeskuksille lähettämässään kirjeessä kehottaa välttämään liiallista säästöä lääkärisijaisten käytössä.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030