Tuoko lisääntyvä lääkemainonta ongelmia?
Mainostulojen yleisestä vähenemisestä huolimatta lääkemainonta lisääntyi viime vuonna 2 % edellisvuoteen verrattuna, ja tänä aikana esimerkiksi lääkkeiden ulkomainonta kaksinkertaistui. Mainonnan määrää tärkeämpi on kuitenkin mainonnan laatu. Seuraavassa selvittelemme kuluttajille suunnatun lääkemainonnan määrän vaihtelua ja tarkastelemme erityisesti mainonnan laatua vuosina 1991-1993. Aineistona käytämme aikakaus- ja sanomalehdistä koottuja mainoksia sekä ulkomainontaa. Suurin osa analysoimistamme mainoksista oli puutteellisia. Suurimmat puutteet todettiin turvallisen käytön ja tarvittavien varoitusten ilmoittamisessa. Itsehoito on kannatettavaa, mutta sen onnistumismahdollisuudet ovat huonot, jos voimakkaimmin on tarjolla lääkkeiden käyttöön rohkaisevaa informaatiota ja jos mainosten sisältö on yksipuolista ja puutteellista.