78096 osumaa

D-vitamiinilisä kaikille vanhainkotiasukkaille

D-vitamiinin puute on hyvin yleistä iäkkäillä, vähän auringonvaloa saavilla laitosvanhuksilla. Viime vuosina on tullut uutta tietoa D-vitamiinin edullisista vaikutuksista. D-vitamiini vähentää murtumia, paitsi luuston mahdollisen vahvistumisen, myös lihaksien vahvistumisen ja kaatumisten vähenemisen kautta. Viidessä satunnaistetussa tutkimuksessa kuudesta osoitettiin riittävän suuren D-vitamiinilisän (800 IU/vrk) vähentävän murtumia, kaatumisia ja vahvistavan lihasvoimaa. Yhdessä tutkimuksessa ei havaittu yhteyttä, ja alle 800 IU:sta ei osoitettu olevan hyötyä.

Kaisu Pitkälä

Näyttöön perustuvasta hoidosta apua nuorten masennukseen

Aiemmin on osoitettu, että aikuis- ja vanhusikäisten masennuksen hoidon tuloksia voidaan perusterveydenhuollossa parantaa näyttöön perustuvia hoito-ohjeita noudattavilla interventioilla. Amerikkalaisessa kontrolloidussa tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, sopiiko tämä periaate myös nuoruusikäisiin depressiopotilaisiin. Hoidon laadun parantamiseen tähtäävissä interventiopaikoissa toimi 6 kuukauden ajan asiantuntijatyöryhmä ja erillinen hoitomanageri, joka tuki perusterveydenhuollon lääkäreitä depressiopotilaiden tutkimisessa ja hoidossa. Hoitomanageri oli saanut koulutuksen depression kognitiivis-behavioraaliseen psykoterapiaan ja tavoitteena oli antaa 3 neljän istunnon sarjaa kognitiivis-behavioraalista manuaalin mukaista psykoterapiaa. Kaikki tutkimukseen osallistuvat kliinikot saivat myös depression tutkimista ja hoitoja koskevaa koulutusta. Hoitosuosituksen mukaisen hoidon saaneilla nuorilla on intervention päättyessä masennuksen oireita vähemmän, heidän elämänlaatunsa oli parempi ja he olivat tyytyväisempiä mielenterveyteensä kuin tavanomaisen hoidon saaneet nuoret. Erityisintervention saaneet olivat saaneet tavallisen hoidon nuoria huomattavasti enemmän psykoterapiaa, mutta lääkehoidossa ei eroa ollut. Tutkijat toteavatkin, että näyttöön perustuvan hoitosuosituksen mukainen interventio on tavallista hoitoa vaikuttavampaa myös perusterveydenhuoltoon tulevien masennusnuorten hoidossa. Nuorten kohdalla korostuu nimenomaan näyttöön perustuvan psykoterapian saatavuus. Tämä on taas yksi osoitus käypä hoito -suositusten hyödyllisyydestä silloin, kun niitä systemaattisesti toteutetaan.

Raimo K.R. Salokangas

Joutaako PSA romukoppaan?

PSA:n preoperatiivinen käyttökelpoisuus tuumorin mittana on asetettu useaan otteeseen kyseenalaiseksi. Nyt Stanfordin yliopiston tutkijat selvittivät, kuinka hyvin preoperatiivinen PSA-lukema on heijastanut viimeksi kuluneen 20 vuoden aikana karsinooman kokoa ja histologisia ominaisuuksia (kapselin läpikasvu, vesikkeli-infiltraatio, Gleason-tyyppien 4-5 osuus) tutkimalla ko. aikana tehtyjen 1 317 peräkkäisen prostatektomian leikkauspreparaatit. 20 vuoden aika jaettiin neljään 5 vuoden jaksoon. Ensi neljänneksenä (1983-1988) tuumorimorfologia korreloi hyvin PSA-lukemaan. Viime neljänneksenä (1999-2003) PSA ei enää korreloinut muuhun kuin prostatan kokoon, siis prostatahyperplasian määrään. Kontrasti näiden tutkimuksen kahden äärineljänneksen välillä oli huomiota herättävä.

Ossi Lindell

Lyhyesti: Perunoita syömällä hepatiitti-immuniteetti

Syötävät rokotteet (muutkin kuin polio-) ovat olleet aika monta vuotta aktiivisen tutkimuksen kohteena. Ideana on ollut siirtää geenimanipulaatiolla rokoteantigeeneja syötäviin kasviksiin, kuten banaaneihin tai perunoihin. Nyt julkaistiin tutkimus, jossa perunarokotteen todettiin toimivan myös ihmisissä. Hepatiitti B-viruksen (HBV) pinta-antigeenin geeni siirrettiin perunaan ja mukuloita kasvatettiin rokotteeksi. Perunat tuottivat antigeenia lähes 10 µg/gramma. Koehenkilöinä oli 42 aiemmin perinteisen HBV-rokotteen saanutta. Kyseessä oli siis ikäänkuin tehosterokotustilanne. Annos oli 100 g raakaa rokoteperunaa kaksi tai kolme kertaa kahden viikon välein. Suojaavia vasta-aineita kehittyi kahdella annoksella 53 %:lle ja kolmella 62 %lle koehenkilöistä. Tavallista perunaa syöneille verrokeille ei tietenkään vasta-aineita ilmestynyt. Haittavaikutuksia ei todettu.

Heikki Arvilommi

Lyhyesti: Drinkki päivässä ja älyllinen suoriutuminen

Alkoholin kohtuukäyttö vähentää sydäntautiriskiä. Koska kohonnut kolesteroli ja verenpaine ovat sekä sydäntautien että dementian riskitekijoitä, voitaisiin olettaa alkoholin kohtuukäytön suojaavan aivojen toimintaa. Tätä selvitettiin 12 500 hoitajan aineistossa. Tulosten mukaan 70-81-vuotiailla naisilla, jotka käyttivät alkoholia kohtuullisesti (15 g/vrk), oli kahden vuoden seurantajaksoilla absolutisteja paremmat saavutukset kognitiivisissa testeissä. Tuloksiin ei vaikuttanut apolipoproteiini E-genotyyppi. Tutkijaryhmän mukaan drinkki päivässä saattaa jopa ehkäistä älyllisen suoriutumisen huononemista. Johtopäätös on rohkea, ja asiasta tarvitaan samanlaisia tuloksia myös muista seurantatutkimuksista.

Aulikki Nissinen

Lääkealan tapahtumat maailmalla 2003 ja 2004 Unohtuiko yritysetiikka ja hidastuuko lääkekehittely?

Vuosina 2003-2004 keskusteltiin vakavasti, piilottelevatko lääkeyritykset tuotteidensa negatiivisia tutkimustuloksia viranomaisilta ja tiedeyhteisöltä. Uusien vaikuttavien aineiden vuotuinen määrä ei suurentunut, mutta laskeva trendi pysähtyi. Bioteknologiayritykset tekivät hyviä tuloksia, mutta globaalisen lääkemyynnin kasvu hidastui. Statiinit komeilivat myyntitilastojen kärjessä. Lääketurvallisuus nousi uutisten valokeilaan lähinnä koksibien synnyttämän kohun vuoksi. Euroopan valtiot tuskailivat kohoavia lääkekustannuksiaan ja etsivät keinoja kasvun hillitsemiseksi.

Juhana E. Idänpään-Heikkilä, Timo Klaukka

Lääkintätoimi suomalaisten evakuoinnissa Aasian luonnonkatastrofialueelta

Intian valtameressä tapahtunut vedenalainen maanjäristys Indonesiaan kuuluvan Sumatran saaren länsipuolella 26.12.2004 klo 00:59 (gmt) synnytti sarjan aaltoja, jotka etenivät valtameressä lähituntien aikana useita tuhansia kilometrejä.

Jarkko Pajarinen, Ari Leppäniemi, Maaret Castrén, Tom Silfvast Reijo Haapiainen, Lauri Handolin, Janne Reitala, Erkki Tukiainen Eero Hirvensalo

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkärilehden työpaikat