78094 osumaa

Soijapitoinen ravinto saattaa vähentää kohtusyövän riskiä

Säännöllinen soijan syöminen saattaa vähentää kohtusyövän riskiä. British Medical Journalissa (BMJ 2004; 328:1285) toukokuun lopulla julkaistun tutkimuksen mukaan runsaasti soijaa sisältävä ruokavalio pienensi kohtusyövän riskiä varsinkin ylipainoisilla naisilla. Tutkimusaineisto koostui lähes 1 700 shanghailaisesta naisesta, joista noin puolelta oli diagnosoitu endometriumin syöpä.

Suvi Sariola

Lääkärilehti palkitsi Martina Lohmanin ja Kaija Karjalaisen

Suomen Lääkärilehden Vuoden kirjoitus -palkinnon sai tänä vuonna LT, radiologian erikoislääkäri Martina Lohman artikkelistaan Magneettikuvaus tuki- ja liikuntaelinsairauksien diagnostiikassa. Artikkelin aihepiiri sivuaa lähes jokaisen lääkärin työtä, sillä magneettikuvauksia tehdään yhä useammin, ja erityisesti tuki- ja liikuntaelinsairauksien suhteellinen osuus kuvauksista on kasvanut. Koska magneettikuvaus on kohtalaisen kallis ja tutkimusresurssit kysyntään nähden rajalliset, on tutkimusaiheiden tarkastelu paikallaan, korostaa kirjoittaja. Valintatyöryhmä arvosti sitä, että Lohmanin artikkelin kuvat ovat hyviä ja informatiivisia, kirjallisuusluettelo on kattava ja artikkeli on hyvin ja selkeästi kirjoitettu. Artikkeli julkaistiin Lääkärilehden numerossa 24/2003.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkärilehden työpaikat