Miksi reseptipakkoa ei voida purkaa?
Jälleen on se aika vuodesta, jolloin influenssarokoterumba alkaa. Riskiryhmien rokotus on järjestetty mahdollisimman kivuttomasti, lääkärin osuus jää varsin vähäiseksi. Sen sijaan riskiryhmiin kuulumattomat rokotetta haluavat potilaat joutuvat kääntymään lääkärinsä puoleen saadakseen rokotteen. Monin paikoin kehitellään aiempaa hiotumpia järjestelmiä, jotta reseptipakko haittaisi mahdollisimman vähän omalääkärin toimintaa. Reseptejä allekirjoitellaan pinoittain valmiiksi, ja niitä jakaa milloin mikin henkilöstöryhmä. Vielä ei tietääkseni missään ole reseptejä laitettu terveysaseman seinälle koukkuun ja viereen lappua: ota tästä. Jos ja kun kenenkään resurssit eivät riitä kaikkien halukkaiden rokotustarpeen arviointiin ja asiasta neuvotteluun, vaan useimmissa paikoissa reseptipakko kierretään jotenkuten, ihmettelen, miksi reseptipakkoa ei voida purkaa.