Kovaa peliä paperilla ja paperissa
Paperiliiton kiista on tällä erää ohi, lehtitietojen mukaan on samaa herkkua lisää luvassa talvella, koska perimmäinen kiista jäi ratkaisematta. Päivälehdissä kiista on jo puhki pohdittu ja kirjoitettu. Vahvan etujärjestön toimia on kuitenkin hyvä tarkastella jo opin kannalta. Darwinistiset lait pätevät edunvalvonnassakin, vahvat saavat tahtonsa läpi - oikein tai väärin. Työmarkkinoiden pelisäännötkin laaditaan enemmän vahvojen järjestöjen näkökulmasta, vaikka perimmäinen tarkoitus on suojata yksittäistä työntekijää, joka ei ole yksin tasavertainen osapuoli neuvottelupöydässä suuryrityksen juristeja vastaan. Työttömyys ja lama nöyryyttävät niin yrityksiä kuin työntekijöitäkin ja hillitsevät suurimpia työntekijöiden vaatimuksia. Konkurssin partaalla keikkuvaa työnantajaa ei työntekijöiden kannata lakolla kaataa. Ehkä koveneva työmarkkinasyksy on siis nähtävä myönteisenä nousukauden merkkinä.