Uutiskirje Yhdysvalloista
YHDYSVALLOISSAKIN LÄÄKÄREITÄ TYÖTTÖMINÄ Terveydenhuollon toimipisteistä on jo usean vuoden ajan irtisanottu henkilökuntaa taloudellisista syistä, mutta lääkärit ja sairaanhoitajat ovat harvoin joutuneet lähtemään. Tänä vuonna kuitenkin sairaaloiden talouskriisi on johtanut myös näiden ammattiryhmien virkojen supistuksiin. Esimerkiksi Bostonissa sijaitseva New England Medical Center on puolen vuoden aikana irtisanonut 800 työntekijäänsä, 9 % sairaalan henkilökunnasta. Ensimmäisen kerran tällä alueella joukossa oli myös useita lääkäreitä. Sairaala pyrkii säästötoimenpitein keventämään 240 miljoonan dollarin pitkäaikaista lainaansa. Se on myös myymässä eräitä erillistoimintojaan, kuten tietokoneohjelmia, vakuutusosaston ja kotihoitojärjestelmän. Rankan talouskuurin jälkeen sairaala toivoo löytävänsä helpommin terveydenhoitojärjestelmän tai vakuutuslaitoksen yhteistyökumppanikseen.