Ihmisläheisen hoidon kehittäminen - mitä potilaspalaute kertoo?
Systemaattinen potilaspalautteen hankkiminen on tärkeää kehitettäessä sairaanhoitoa. Tutkimusten mukaan potilaat ovat saamaansa hoitoon yleensä tyytyväisiä, ja he ilmaisevat mielipiteitään harvoin sairaalassa ollessaan. Moniammatillisessa ja monimuotoisessa sairaanhoidossa potilaan antama palaute saattaa saavuttaa vain osan henkilökunnasta, jolloin kehittämisehdotukset eivät saa sitä painoarvoa, mikä niille kuuluisi. Kyselytutkimukseen saatuja vastauksia voidaan sen sijaan analysoida moniammatillisesti, ja siksi ne puoltavat paikkaansa kehittymistä haluavissa palvelu-organisaatioissa. Ihmisläheinen hoito on laatukysymys, jolle on asetettu tavoite. Kuopion yliopistollisessa sairaalassa kehitetyllä Ihmisläheinen hoito -laatumittarilla mitattiin tavoitetta kolme kertaa 1990-luvulla, ja tuloksia käytetään hoidon laadun systemaattisessa kehittämisessä.